Informace o projektu
Učitel v teorii a praxi
- Kód projektu
- MUNI/A/0714/2012
- Období řešení
- 1/2013 - 12/2013
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
- Mgr. Jana Jašková, Ph.D.
- Mgr. Hana Medvedová
- Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
- Mgr. Josef Moravec
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
- Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D.
- Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D.
Projekt reaguje na současnou společenskou objednávku zabývat se výzkumně učitelem a jeho vzděláváním. Výzkumy budou realizovány studenty doktorského studijního programu Pedagogika, obor Pedagogika v rámci zpracovávání disertačních prací. V nich jsou řešena tato témata:
- Profesní vývoj učitele odborného anglického jazyka.
- Podpora profesního učení učitelů prostřednictvím videa
- Tacitní základ pedagogické komunikace budoucích učitelů.
- Vysokoškolský učitel matematiky jako expert (tacitní expertní znalosti učitelů matematiky připravujících budoucí učitele tohoto předmětu).
- Vliv metakognice na rozvoj sebepojetí studentů učitelství.
- Hodnocení a rozvíjení diagnostické kompetence učitelů anglického jazyka prostřednictvím VideoWebu.
- Přístup učitele k přírodě a kultuře na 1. stupni základní školy.
- Proinvironmentální přesvědčení učitele jako základ biofilního vzdělávání.
- Herní terapie - v práci herního terapeuta a učitele.
Studenti doktorského studijního programu tvoří hlavní část řešitelského týmu, který je doplněn školiteli.
V průběhu řešení projektu budou realizovány tyto aktivity:
- individuální výzkumné zpracování daného tématu (přehledová kapitola k tématu disertace, projekt výzkumu, vyvinutí nebo adaptace výzkumných nástrojů, vlastní výzkum)- tato aktivita bude z projektu podpořena nákupem zahraniční literatury,hrazením cestovních nákladů na konference - vybraným studentům a školitelům,
- diskuse o výzkumných tématech a jejich řešení v řešitelském týmu,
- příprava a publikování dílčích výstupů (studií) studentů (ve spolupráci se školiteli).
Výstupem z realizace projektu bude kolektivní monografie s pracovním názvem "Učitel v teorii a praxi" a studie vybraných doktorandů.
Publikace
Počet publikací: 6
2014
-
Proenvironmentální orientace vzdělávání v mateřské škole.
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
2013
-
Subjektivní teorie učitele o biofilní orientaci vzdělávání: ověřování výzkumného nástroje a ukázka z výzkumného šetření
Učitel v teorii a praxi, vydání: Vyd. 1., rok: 2013, počet stran: 24 s.
-
Učitel v teorii a praxi
Rok: 2013, vydání: 1. vyd., počet stran: 163 s.
-
Vzdělání pro péči o Zemi jako výzva ke změně vzdělávání
Rok: 2013, druh: Další prezentace na konferencích
-
Vzděláváním k překonávání narušené reciprocity mezi člověkem a přírodou
Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2013, rok: 2013
2012
-
Teoreticko-výzkumná reflexe výukového programu.(Život pravěkých sběračů a lovců z pohledu environmentální výchovy)
Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu., rok: 2012