Informace o projektu
Determinanty účinnosti učitelských praxí
- Kód projektu
- MUNI/A/1317/2014
- Období řešení
- 1/2015 - 12/2015
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
- Mgr. Kateřina Cásková
- Mgr. Soňa Havlíková
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
- Mgr. Jana Jašková, Ph.D.
- Mgr. Petr Koubek, Ph.D.
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
- Mgr. Barbora Šimůnková
- Mgr. Markéta Švrčková Nedevová
Projekt navazuje na projekt specifického výzkumu Znalostní báze učitelství a její reflexe řešený v roce 2014. Zaměřuje se – tématy disertačních prací studentů doktorského studijního programu Pedagogika, obor Pedagogika – na to, jak se znalosti studentů učitelství spolu s dalšími determinantami podílejí na účinnosti učitelských praxí. Do projektu vstupuje sedm doktorandů, kteří budou řešit tyto problémy: a) facilitace procesu osvojování tacitních znalostí studentů učitelství prostřednictvím sebereflexe (B. Šimůnková, S. Havlíková), b) sdílení tacitních znalostí studenta učitelství s cvičným učitelem, mentorem (K. Cásková), c) přesvědčení studenta učitelství jako zdroj jeho znalostí a pedagogického jednání (P. Koubek, M. Švrčková Nedevová), d) obsahová dimenze pedagogických znalostí (J. Jašková), e) sebereflexe vzdělavatelů učitelů podílejících se na reflektivních seminářích (P. Svojanovský). Do projektu budou zapojeni školitelé těchto doktorandů (prof. V. Švec, doc. M. Píšová, doc. H. Horká, doc. J. Kratochvílová a doc. T. Janík) a Mgr. K. Lojdová, Ph.D., která povede tři diplomanty – studenty magisterských učitelských programů, kteří do projektu vstoupí v průběhu jeho řešení. Administrátorkou projektu bude Mgr. B. Pravdová, která současně na PdF MU garantuje učitelské praxe v navazujících magisterských učitelských programech. Protože témata disertací jsou spojena nadřazeným tématem učitelské praxe, budou doktorandi vzájemně spolupracovat. Kromě této aktivity se předpokládají metodologické semináře věnované výzkumům doktorandů, jejich aktivní účast na fakultní konferenci a na dalších konferencích tuzemských i zahraničních. Předpokládá se, že výsledky projektu se projeví ve zvýšení metodologických kompetencí doktorandů, v úrovni rozpracovanosti jejich disertací a v publikační činnosti. Hlavním publikačním výstupem bude společná monografie s pracovním názvem "Determinanty účinnosti učitelských praxí" a konference "Učitelské praxe - současné poznatky a perspektivy."
Publikace
Počet publikací: 23
2016
-
An Anthology of Selected Papers from the Conference Teaching Practice – Current Knowledge and Perspectives
Rok: 2016, druh: Editorství tématického sborníku
-
Autonomní a heteronomní hodnocení jako jedna z determinant účinnosti učitelských praxí
Pedagogická orientace, rok: 2016, ročník: 26, vydání: 2, DOI
-
Být sama sebou: případová studie subjektivních teorií učitelky v kontextu profesního rozvoje
Pedagogická orientace, rok: 2016, ročník: 26, vydání: 1, DOI
-
Determinanty účinnosti učitelských praxí
Rok: 2016, vydání: Vyd. 1, počet stran: 143 s.
-
Pedagogická láska mezi studenty učitelství a žáky?
Determinanty účinnosti učitelských praxí, vydání: Vyd. první, rok: 2016, počet stran: 10 s.
-
Výzkum interakce studenta učitelství se žáky
Determinanty účinnosti učitelských praxí, vydání: Vyd. první, rok: 2016
2015
-
Another concept of nature and culture in the education
Rok: 2015, druh: Další prezentace na konferencích
-
Education to overcoming violated reciprocity between man and nature
2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research, rok: 2015
-
Faculty Teacher Trainer as a Facilitator of Professional Development
2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research, rok: 2015
-
Nová kultura vyučování a učení v primární škole na příkladech.
Kurikulárna reforma a perspektívy základnej školy, rok: 2015