You are here:
Publication details
Příměstský tábor - série 9 workshopů na KTeIV - robotické systémy (elektronicky řízená bláznivá rakev)
Authors | |
---|---|
Year of publication | 2019 |
Type | Workshop |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Description | Kurzu se účastnilo 12 dětí základních škol. Každý den děti pracovali na robotickém systému (mikrokontrolerem řízené bláznivé rakvi) šest hodin workshop a dvě hodiny cvičení WinTsun. Šlo o sérii deseti jednodenních workshopů, jejichž cílem bylo vyrobit elektronicky řízenou bláznivou rakev, která bude v budoucnu doplněna řídícím procesorem, doplněná doplerovým radarem a zvukovým MP3 modulem pro její inteligentní řízení. Děti se naučily pracovat se dřevem od opracování přes montáž až po povrchovou úpravu, seřízení a montáž pantů a vlastním návrhem a realizcí finální podoby rakve. Naučily se vyrobit celý systém elektronického a mechnického ovládání rakve. Naučily se pájet a vyráběly ruku kostlivce, která „krade“ peníze tajnými dvířky z víka rakve. Naučily se číst schémata a podle nich pak zapojit elektroniku rakve. Naučily se měřit napětí a odpor pomocí digitálního multimetru. Seřídit celý systém tak, aby rakev pracovala bezchybně. Děti se aktivně učily pracovat se dřevem, elektronickými obvody, měřily elektronické obvody a na základě měření vyhledávaly chyby v zapojení. Práce je velmi bavila a na výrobku pracovaly co nejpečlivěji. Doplnění práce v dílně s cvičením děti i rodiče hodnotily vysoce. Tato kombinace měla za následek mnohem vyšší soustředěnost dětí při práci v dílně a cvičení kompenzovalo únavu z práce v dílně. Na závěr celého bloku workshopů proběhla s rodiči žáká a žáky diskuze o tom jak oni vnímaly workshopy. Na základě diskuze s rodiči a dětmi v projektovém týmu proběhla po ukončení akce diskuze a reflexe nad zkušenostmi. Vzhledem k věkovému rozmezí žáků prvního i druhého stupně ZŠ a rozvržení kurzu do tří denních bloků – 3 hodiny práce v dílně, 2 hodiny cvičení a opět 3 hodiny v dílně se ukázalo jako optimální pro práci s dětmi nejen v robotice, v dílnách, ale i při delších systematických workshopech. Workshopy potvrdil, že pro věkové rozmezí žáků prvního i druhého stupně ZŠ a rozvržení workshopu do tří bloků – 3 hodiny (4 vyučovací hodiny) práce v dílně, 2 hodiny cvičení a opět 3 hodiny v dílně se ukázalo jako optimální pro práci s dětmi nejen v robotice, v dílnách, ale i při jednodenních workshopech. Dále se ukázalo, že je vhodné pro výrobu složitějších výrobků práci rozdělit do několika na sebe navazujích samostatných workshopů. Maximální délka jednoho workshopu jsou 4 vyučovací hodiny. Pokud je třeba udělat v jeden den více práce, pak je vhodné mezi práci ve workshopu vložit alespoň dvouhodinový blok sportu, nebo jiných sportovních aktivit, kde se děti „vyblbnou“. Je důležité střídat náročnou práci a výuku s relaxačními bloky, aby se udržela pozornost dětí a jejich motivace pro práci. Příliš dlouhá práce jednoho druhu vede k rychlé únavě dětí, ztrátě jejich zájmu o práci a tím i ztrátě motivace. |