Podpora pozitivního chování - behaviorální přístupy v praxi III
Online kurz je určen pro zájemce o pozitivní podporu chování (PBS) a aplikovanou behaviorální analýzu (ABA). PBS i ABA vychází z behaviorismu a soustředí se na oblast učení a chování. Zabývá se zejména funkčními vztahy mezi prostředím a lidským chováním. Na základě podrobné analýzy se snaží zjistit, proč určité chování vzniká a jak je možné jej modifikovat. Přístup PBS se zaměřuje především na změny v prostředí a předcházení vzniku situací, kdy obvykle nastává problémové chování. Všechny metody a techniky probírané v tomto kurzu lze uplatnit v jakémkoli přirozeném prostředí dítěte, a to včetně školního prostředí.
Kurz poskytne účastníkům rozšířené teoretické vědomosti a praktické nástroje pro hodnocení funkce problémového chování u dětí a žáků s PAS, neurovývojovými poruchami i jinými diagnózami a následnou práci s těmito informacemi. V rámci kurzu se účastníci naučí identifikovat funkci chování a jeho spouštěče a osvojí si metody změn v prostředí a předcházení těmto situacím. Zároveň s tím se naučí identifikovat vhodné alternativní chování, které v rámci individualizovaného plánu zapojí do učení žáků.
Kurz je vhodný pro behaviorální techniky, případně absolventy jiného kurzu s teoretickým základem v aplikované behaviorální analýze.
Realizace kurzu byla podpořena z Národního plánu obnovy v rámci projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022.
Termíny kurzu
Období výuky |
jaro 2025
1 semestr výuky Celkem 11 hodin (+ cca 20 hodin samostatné práce). Termíny konání budou upřesněny. |
Počet účastníků |
10 až 20
Při počtu účastníků nižším než 10 se kurz nebude konat |
Cena |
3 000 Kč |
Místo konání |
Online kurz Kurz bude probíhat prostřednictvím videokonferenčního softwaru ZOOM. |
Termín přihlášení
do 31. 1. 2025
(včetně)
Vše o studiu
Co se naučíte
Modul 1: Úvod do PBS
• Definice a charakteristika PBS
• PBS v praxi - Hodnocení
• PBS v praxi - Tvorba intervence
• PBS v praxi - Aplikace intervence
Modul 2: Opakování základních principů ABA
• Pozitivní a negativní posílení
• ABC chování
• Funkce chování
• Praktické ukázky
Modul 3: Diagnostické a hodnotící nástroje
• Funkční hodnocení chování
• Nástroje - Interview
• Nástroje - FAST (Screeningový nástroj funkčního hodnocení)
• Nástroje - MAS (Škála hodnocení motivace)
• Nástroje - SEC (Dotazník souvisejících událostí)
• Kontingenční diagramy
Modul 4: Praktická aplikace hodnotících nástrojů
• Samostatná práce s hodnotícími nástroji
• Příprava a vyplnění nástrojů pro konkrétního klienta
Modul 5: Intervenční strategie
• Změny v prostředí
• Změny antecedentů (spouštěčů chování)
• Funkční komunikační trénink, výuka dovedností
• Další strategie zaměřené na spouštěče
• Strategie zaměřené na následky - posílení
• Další následky - Žetonový systém, smlouvy, skupinové intervence
Modul 6: Tvorba intervenčního plánu
• Tvorba intervenčního plánu - samostatná práce
• Zpracování hodnotících nástrojů
• Příklady dle funkce chování
Modul 7: Follow-up a řešení problémů
• Závěrečné zhodnocení připravených intervenčních plánů
• Dotazy k samostatné práci i praxi
Modul 8: Individuální online konzultace
Uplatnění znalostí
Absolvováním kurzu získá jeho účastník kompetence v oblasti posilování pozitivních vzorců chování jako prvku prevence výskytu nežádoucích projevů chování u dětí a dospívajících. Účastník se seznámí s metodami PBS a ABA (např. pozitivním posilováním, funkčním hodnocením chování, přípravou individuálního plánu pro změnu chování atp.), pomocí kterých dochází k odstraňování nežádoucích projevů chování, a zároveň k prohlubování a upevňování základních dovedností každodenního života, učení adaptačních schopností, sebeobsluhy, komunikace a sociální interakce. Používané metody práce a cíle učení jsou vždy upraveny podle individuálních potřeb konkrétního dítěte (žáka).
Jak se přihlásit
Přijímací řízení
- Přihlášení na kurz probíhá formou provedení a uhrazení objednávky kurzu v OC MU. Objednávku kurzu provádí sám zájemce na svou osobu.
- Pokud bude kurz hradit zaměstnavatel (škola), je nutné uvést jako fakturační adresu adresu zaměstnavatele (školy) vč. IČO a DIČ.
- Zájemci, kteří nejsou studenti nebo absolventi MU, uvedou v objednávce do kolonky Poznámka místo narození, příp. i rodné příjmení (z důvodu vystavení osvědčení).
Průběh studia, lektoři
Podmínky pro ukončení
Absolvování kurzu v plném rozsahu a vypracování intervenčního plánu (seminární práce). Absolvent kurzu obdrží papírové osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání a elektronický mikrocertifikát, který je elektronickým záznamem dokládajícím dosažení příslušného souboru znalostí, dovedností a kompetencí.
Lektoři
Mgr. Petra Odehnalová
Informace o kurzu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta |
Garant | |
Hodinová dotace | 11 |
Délka vzdělávání v týdnech | 4 |
Váháte?
Máte otázku?
Zajímá vás obsah a podmínky studia kurzu Podpora pozitivního chování - behaviorální přístupy v praxi III? Zeptejte se nás:
Podobné kurzy
Podívejte se na další kurzy s podobným zaměřením: