Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Model skladby na základě pojmu funkce
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2000 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Ambiguity and Music |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Filosofie a náboženství |
Klíčová slova | composition; model; mathematic; music |
Popis | Základní ideou je aplikace fundamentálního konceptu lidského myšlení - pojmu funkce - k explikaci (formalizaci) toho, jak je každá hudební kompozice složena. Na jedné straně je cílem optimální analýza skladeb, na druhé straně teorie jejich konstruování. Model hudební kompozice na základě pojmu funkce je třístupňový: 1) tóny, intervaly, rytmy a témbry jsou "elementy", které jsou 2) uspořádávány do "posloupností", tj. funkcí z čísel-časových okamžiků do elementů (daného typu), melodie je tedy funkce (muzikologické tvrzení, že melodie je množinou, je neadekvátní), melodie jsou pak 3) transformovány na jiné melodie funkcemi vyššího typu (nazvali jsme je "Funkce"), právě ty umožňují variování hudby, což je podstatné pro práci skladatele. Jde pak o obecnou hudební teorii, která má překročit dílčí hudební teorie i jiná matematická uchopení hudby. Počítačově podporovaná kompozice musí být založena na funkčím spíše než stochastickém základě (v budoucnu je třeba vybudovat kompoziční program nového typu). |