Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem
Navazující magisterské studium v prezenční formě.
Program je možné studovat pouze jednooborově.
Co se naučíte
Studijní program připravuje učitele českého jazyka a literatury pro druhý stupeň základních škol a odpovídající stupeň víceletých gymnázií. V rámci této kvalifikace získává absolvent specializaci pro práci s žáky s odlišným mateřským jazykem. V průběhu studia se seznamuje s dějinami české i světové literatury, včetně literatury pro děti a mládež, a to v přesazích ke vztahu literatury a náboženství či k sociologii čtenářství. Učí se chápat a vysvětlovat různé jazykové jevy jako výsledek jazykového vývoje a uvědomovat si specifičnost českého jazyka v komunikaci s cizincem. Do výuky zveme zajímavé hosty z řad odborníků i samotných cizinců. Kromě povinné pedagogické praxe si mohou studenti vyzkoušet své nápady a profesní připravenost v rámci semestrálních zahraničních pracovních stáží, které nabízíme. Tyto stáže probíhají většinou na Českých školách bez hranic a naši studenti již úspěšně působili na školách v Londýně, Paříži, Bruselu, Madridu, Dublinu, Vídni, Římě, Soluni a na dalších místech. Studenti mohou pochopitelně využít i pestrou škálu mobilitních programů zajišťovaných Masarykovou univerzitou. Těm, kteří před prohlubováním praktických dovedností v terénu dávají přednost vědeckému bádání, umožňujeme zapojit se do projektů specifického výzkumu a prezentovat výsledky vlastních výzkumů na každoročně pořádané studentské vědecké konferenci. Často se však studenti nadšeně pustí do vědecké práce právě po návratu z pracovní stáže, kde načerpají spoustu podnětů a inspirace.
„Pomáháme najít společnou řeč.“
Je studium programu pro vás?
Zajímá vás problematika jazykové, literární a interkulturní komunikace? Jste ochotni věnovat se studiu oborových předmětů i výukové praxi? Máte předpoklady pro asertivní komunikaci s dětmi a jejich rodiči? Dokážete s respektem překonávat jazykové i kulturní bariéry, které s sebou přináší práce s cizinci? Navazující magisterský program je určen absolventům bohemisticky zaměřených bakalářských studijních programů.
Praxe
Jako budoucí učitelé si již během studia vyzkoušíte, co obnáší každodenní práce pedagoga. Průběžná učitelská praxe probíhá v prvním a druhém semestru a navazuje na ni seminář, kde studenti analyzují a sdílejí zkušenosti získané v jejím průběhu. Souvislé měsíční působení na základní nebo střední škole vás pod vedením zkušených metodiků čeká ve třetím semestru. Spolupracujeme s řadou škol navštěvovaných žáky s odlišným mateřským jazykem, kde budete mít možnost uplatnit alternativní a inovativní metody, vyučované v rámci didaktik.
Chcete vědět víc?
http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/cesky-jazyk/o-katedre
Uplatnění absolventů
Absolvent studijního programu nalezne uplatnění jako učitel, případně asistent pedagoga, českého jazyka a literatury na základní škole nebo na odpovídajícím stupni víceletých gymnázií. Navíc získá kvalifikaci pro práci s žáky, jejichž mateřským jazykem není čeština. Může působit i v centrech volnočasových aktivit, v integračních centrech pracujících s cizinci a na jazykových školách.
Možnosti studia
Jednooborové studium
Studium, ve kterém má student předem jasně definovaný seznam povinných předmětů. Ty si zpravidla doplní z široké nabídky povinně volitelných a volitelných předmětů. Vybranému vědnímu oboru se pak věnuje naplno.
-
Prezenční studium v češtině
Co se naučíte
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
-
1. semestr
- Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 1
- Didaktika literární výchovy pro žáky s odlišným mateřským jazykem
- Fonetika češtiny pro cizince
- Internacionalizace v oboru český jazyk a literatura
- Kapitoly z didaktiky literární výchovy
- Pedagogická psychologie
- Seminář k učitelské praxi
- Seminář ke školní pedagogice
- Stylistika v teorii a praxi
- Školní pedagogika
- Učitelská praxe 1
- Vývoj spisovné češtiny
- Alternativní metody výuky českého jazyka 1
- Angličtina pro pedagogy - C
- Literární komparatistika
-
2. semestr
- Didaktika českého jazyka pro žáky s odlišným mateřským jazykem 2
- Diplomová práce - Projekt
- Komunikace s cizincem
- Literatura v kontextu náboženství
- Mluvený projev a přednes v pedagogické praxi
- Podoby nejnovější české a světové literatury pro mládež
- Seminář z literatury v kontextu náboženství
- Světová literatura 20. století
- Učebnice, výukové materiály a autentické texty ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem
- Učitelská praxe 2
- Alternativní a inovativní pedagogika
- Alternativní metody výuky českého jazyka 2
- Angličtina pro pedagogy - D
- Inkluzivní vzdělávání
- Školský a školní management
- Využití korpusů v pedagogické praxi
- Základy dialektologie
-
3. semestr
-
4. semestr
Podrobné informace o předmětech studijního plánu
Informace o studiu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | magisterský navazující na bakalářský | |
Forma | prezenční | ano |
kombinovaná | ne | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ano |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ne | |
Doba studia | 2 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail na
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|