Učitelství přírodopisu pro základní školy
Navazující magisterské studium v prezenční formě.
Program je možné studovat pouze v kombinaci s jiným programem.
Co se naučíte
Chodíte rádi do přírody? Zajímá vás vše, co se v přírodě nachází? Chtěli byste předávat své nabyté znalosti a zkušenosti jiným? Podrobnější poznatky o živé a neživé přírodě a cenné pedagogické dovednosti můžete získat při studiu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v navazujícím magisterském studijním programu „Učitelství přírodopisu pro základní školy“.
Po ukončení tohoto studia budete mít znalosti a dovednosti z biologických disciplín jako jsou botanika, zoologie, antropologie, genetika nebo geologie. S využitím prostředků a materiálů dílčích přírodopisných disciplín a bioinformačních technologií budete realizovat přírodopisné a didaktické studie a absolvovat biologické vzdělávací aktivity v terénu. Na konci studia budete schopni rozvíjet vztahy mezi studovanými předměty s cílem vnímat svět v souvislostech (ochrana životního prostředí, globalizace aj.).
Chtěli byste pracovat jako učitelé přírodopisu na základní škole? Můžete! Potřebné kompetence získáte kombinací s dalším oborem a tzv. učitelskou propedeutikou společně s pedagogickou praxí.
Během studia vás čekají pedagogické praxe na základních školách, práce v laboratořích i v terénu. Můžete se zapojit do pedagogických výzkumů a vypracovat odbornou závěrečnou práci aplikující vybrané oblasti studovaného přírodovědného oboru.
V rámci programu ERASMUS máte možnost vyjet na zahraniční pobyt a ve spolupráci s partnerskou univerzitou absolvovat zajímavé předměty či realizovat odborné práce v zahraničních laboratořích. Samozřejmou součástí studia je možnost naučit se cizí jazyk nebo tuto znalost dále prohlubovat.
Z pedagogických činností se budete učit metody podporující spolupráci a komunikaci ve výuce, jako je kooperativní výuka, skupinová práce, projektová a terénní výuka (školy v přírodě). Na konci studia budete schopni spolupracovat s učiteli ve škole a ve třídách pracovat se žáky již samostatně. Budete umět stanovovat výchovně-vzdělávací cíle a metody, plánovat sekvence výuky a aktivity. Posléze je zvládnete realizovat a vyhodnocovat.
Budete připraveni působit v oblasti volnočasových aktivit. Stanete se aktivními, zodpovědnými a samostatnými členy své profesní biologické skupiny a společnosti. Budete připraveni na výkon profese učitele přírodopisu (biologie, popř. dalšího předmětu) na základních školách a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na tyto otázky:
- Zajímáte se o přírodu, rádi vstřebáváte poznatky z neživé a živé přírody, chodíte do terénu, hledáte souvislosti přírodních jevů?
- Baví vás pracovat s dětmi a předávat jim své nabyté znalosti v oblasti poznávání přírody?
„Přírodu se všemi jejími zákony je třeba respektovat, žáci!“
Praxe
Systém pedagogických praxí je nastaven tak, aby dlouhodobě a systematicky směřoval k rozvoji vašich schopností připravit se na plnohodnotné zvládnutí role učitele. Systém praxí tvoří organizační strukturu, na konci které byste měli působit ve třídě a stát se začínajícím učitelem, který své kompetence rozvíjí v dalším vzdělávání. Praxe v navazujícím magisterském studiu vnímáme jako nástavbu na praxe realizované v přípravě na roli asistenta v bakalářském studiu.
Důraz je kladen na provázanost teorie a praxe s cílem podpory zkušenostní výuky. Cílem učitelských praxí je pro vás osvojení si profesních kompetencí nezbytných při každodenní práci učitele, seznámení se s rolemi, do kterých vyučující při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb a postupné přebírání odpovědnosti za plánování a realizaci výuky. Během praxe získáváte reálnou představu o tom, co obnáší každodenní práce učitele. V rámci navazujícího magisterského studia tedy student projde celkem třemi fázemi učitelské praxe.
Na praxe navazuje reflektivní seminář určený v případě dvouoborového studia pro každý obor zvlášť. Cílem je poskytnout vám prostor pro sdílení a reflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe a pomoci vám prohloubit vaše sebe-reflektivní dovednosti. Způsob vedení semináře je inspirován konceptem tzv. reflektujících týmů, který se vyznačuje spoluprací více odborníků z různých oblastí. Výuku zajišťuje oborový didaktik spolu s pedagogem či psychologem. Do výuky jsou pravidelně zváni také vybraní provázející učitelé.
Chcete vědět víc?
https://www.muni.cz/o-univerzite/fakulty-a-pracoviste/pedagogicka-fakulta/412300-katbiologie
Uplatnění absolventů
Jako absolventi budete mít rozšířené znalosti o jednotlivých složkách živé a neživé přírody. Budete umět v terénu poznávat rostliny, živočichy, minerály a horniny. Budete vyškoleni v předmětech, jako je botanika, zoologie, antropologie, genetika, geologie a v dalších disciplínách týkajících se biosféry. Získané přírodovědné dovednosti, vědomosti a zkušenosti přímo z terénu budete moci využít i k přípravě a realizaci volnočasových nebo mimoškolních aktivit.
Studiem magisterského programu „Učitelství přírodopisu pro základní školy“ získáte potřebné kompetence, které vám umožní pracovat jako pedagogičtí pracovníci. Dále můžete působit v mimoškolních (např. volnočasových) institucích v centrech volného času nebo v různých občanských sdruženích zabývajících se pedagogickou činností. Budete tak připraveni učit žáky základních a středních škol (nižší ročníky víceletých gymnázií). O naše absolventy je zájem jak ve školách, tak ve všech oblastech týkajících se práce s dětmi.
Možnosti studia
Sdružené studium
V rámci sdruženého studia má uchazeč na magisterském stupni možnost věnovat hlavní část studia (80 kreditů) jednomu studijnímu programu, který si doplní dalším – tzv. vedlejším (40 kreditů). Student se zapisuje do studijního programu, ve kterém absolvuje hlavní studium, na vysokoškolském diplomu má potom programy uvedeny oba dva.
Kombinace s programy z Pedagogické fakulty
-
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství anglického jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství fyziky pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství chemie pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství matematiky pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství přírodopisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy – Pedagogická fakulta
-
Učitelství fyziky pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství chemie pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství matematiky pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství zeměpisu pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství anglického jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství německého jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy -
Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy
Kombinace s programy z Fakulty sportovních studií
-
Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy – Fakulta sportovních studií, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
Sdružené studium
Kombinace s programy z Pedagogické fakulty
Informace o studiu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | magisterský navazující na bakalářský | |
Forma | prezenční | ano |
kombinovaná | ne | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ne |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ano | |
Doba studia | 2 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail na
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Učitelství přírodopisu pro základní školy? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|