Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy
Navazující magisterské studium v prezenční formě.
Program je možné studovat pouze v kombinaci s jiným programem.
Co se naučíte
Studium učitelství technické a informační výchovy otevírá studentům cestu k pochopení techniky a informatiky v širším slova smyslu a představuje techniku a informatiku jako moderní a společnosti užitečnou vědeckou disciplínu orientovanou na nejnovější technologie v technických a informatických oborech. Základním cílem vzdělávání v oboru Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy je připravit plně kvalifikovaného učitele disponujícího solidními vědomostmi a dovednostmi z oborů technika, informatika a jejich didaktik. Obsahem navazujícího magisterského stupně je syntéza nabytých odborných znalostí a rozvoj znalostí a dovedností v oborové didaktice techniky a informatiky. Syntetizující předměty tvoří odborné (např. Novinky ve vědě a technice), informatické (např. Interaktivita a e-learning) a odborně-informatické předměty (Technická zájmová činnost – stavba a programování robotů). Oborová didaktika je zastoupena didaktickými předměty. Předměty Didaktika – dřevo a kovy, Didaktika – elektrotechnika a elektronika, Didaktika – exkurze se soustřeďují na problematiku didaktiky v technickém vzdělávání. Integraci didaktiky a informatiky se věnuje Didaktika – informatika a částečně Didaktika – exkurze. Nedílnou součástí studia jsou předměty orientované na praktické činnosti a technickou zájmovou činnost.
Současný svět skrze techniku a informatiku
Studiem navazujícího magisterského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi učitele základní, popřípadě střední školy. Absolvent je plně kvalifikován k výkonu profese učitele. Je připraven zakládat své profesní jednání na dobře strukturovaných znalostech a dovednostech ze svých aprobačních oborů (znalosti obsahu). Účinnost jeho profesního jednání je podmíněna jeho oborově-didaktickými (didaktické znalosti obsahu) a širšími obecnými pedagogickými a psychologickými znalostmi a dovednostmi (znalostmi širších základů vzdělávání a výchovy, znalostmi vzdělávacích a výchovných postupů, znalostmi o aktérech vzdělávání a výchovy apod.).
Studium rozvíjí analytické a komparativní schopnosti, které umožňují porozumět rozmanité pedagogické realitě a využívat při své práci oborové, pedagogické, psychologické publikace pro plánování, realizaci i reflexi výchovně vzdělávací činnosti. Rozvíjí komunikativní dovednosti významné pro komunikaci a spolupráci s žáky/klienty, kolegy na pracovišti, s rodiči žáků/klientů i odborníky z praxe. Významným benefitem studia je rozvoj sebereflektivních dovedností, jež poskytují prostor pro rozvoj postojů k sobě, k vychovávaným jedincům a k profesi: vnímání odpovědnosti pedagogické profese, přijetí morálních závazků pomáhající profese a její etiky.
Studium akcentuje princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických a psychologických předmětů); princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším. Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak i na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je také podpora inkluze, která je vnímána jako průřezové téma (zároveň podpořené samostatným předmětem).
Praxe
Povinnou součástí studia programu je reflektovaná praxe provázená supervizí v celkovém rozsahu stanoveném studijním plánem. Systém pedagogických praxí je nastaven tak, aby dlouhodobě a systematicky směřoval k rozvoji profesních kompetencí studenta a připravil jej nejprve na plnohodnotné zvládnutí role učitele. Praxe v navazujícím magisterském studiu jsou nadstavbou na praxe realizované v přípravě na roli asistenta v bakalářském studiu. Na konci praxí v magisterském studiu by student měl autonomně působit ve třídě a stát se začínajícím učitelem, který své kompetence rozvíjí v dalším vzdělávání.
Praxe jsou koncipovány jako ucelený a gradující systém s důrazem na propojení s teorií a na reflexi a sebereflexi studenta v roli učitele.
Cílem učitelských praxí je osvojení si profesních kompetencí nezbytných při každodenní práci učitele, seznámení se s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb a postupné přebírání odpovědnosti za plánování, realizaci a evaluaci výuky. Během praxe student získává reálnou představu o tom, co obnáší každodenní práce učitele.
Praxe tvoří ucelený systém na sebe navazujících předmětů. V navazujících magisterských programech se jedná o předměty učitelská praxe 1 (1. semestr), učitelská praxe 2 (2. semestr) učitelská praxe 3 (3. semestr). Celkově jsou tyto praxe v rozsahu 360 hodin u dvouoborů, 180 hodin major či minor, na které navazuje předmět seminář k učitelské praxi. Seminář k učitelské praxi si studenti zapisují během studia dvakrát (v prvním a druhém semestru). Cílem reflexe je poskytnout studentům prostor pro sdílení a reflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebe-reflektivní dovednosti.
Systém praxí je pravidelně evaluován, jak pomocí uzavřených tak pomocí otevřených otázek, a to studenty i provázejícími učiteli. Evaluovány jsou také reflektivní semináře.
Chcete vědět víc?
Uplatnění absolventů
Studiem magisterského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů, pracovat jako učitel. Mimo to je kvalifikován působit v mimoškolních (např. volnočasových) institucích. Je připraven zakládat své profesní jednání na dobře strukturovaných znalostech a dovednostech ze svých aprobačních oborů (znalosti obsahu).
Možnosti studia
Sdružené studium
V rámci sdruženého studia má uchazeč na magisterském stupni možnost věnovat hlavní část studia (80 kreditů) jednomu studijnímu programu, který si doplní dalším – tzv. vedlejším (40 kreditů). Student se zapisuje do studijního programu, ve kterém absolvuje hlavní studium, na vysokoškolském diplomu má potom programy uvedeny oba dva.
Kombinace s programy z Pedagogické fakulty
-
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství anglického jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství dějepisu pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství francouzského jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství fyziky pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství chemie pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství matematiky pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství občanské výchovy pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství ruského jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy – Pedagogická fakulta
-
Učitelství francouzského jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství fyziky pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství chemie pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství matematiky pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství německého jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství občanské výchovy pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství anglického jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství dějepisu pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství přírodopisu pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství ruského jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy -
Učitelství zeměpisu pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy
Kombinace s programy z Fakulty sportovních studií
-
Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy – Fakulta sportovních studií, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
Sdružené studium
Kombinace s programy z Pedagogické fakulty
Informace o studiu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | magisterský navazující na bakalářský | |
Forma | prezenční | ano |
kombinovaná | ne | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ne |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ano | |
Doba studia | 2 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail na
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|