Učitelství zeměpisu pro základní školy
Navazující magisterské studium v prezenční formě.
Program je možné studovat pouze v kombinaci s jiným programem.
Co se naučíte
Cílem studia je poskytnout studentům integrované znalosti a dovednosti vycházející z oboru geografie, transformované do učebního předmětu prostřednictvím oborové didaktiky, za podpory pedagogických a psychologických disciplín a s oporou o aktuální výzkumné poznatky. Studium dále formuje a rozvíjí dovednosti týkající se reflexe procesu výuky na odpovídajících typech a stupních škol. Podporuje dovednost sebereflexe v roli učitele a přijetí morálních závazků a etiky učitelství. Tímto směřuje k přípravě učitelů základních škol všeobecně vzdělávacího oboru zeměpis (zpravidla v kombinaci dvou oborů) jako součásti vzdělávací oblasti Člověk a příroda s přesahem do vzdělávací oblasti Člověk a společnost vymezené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
„Geografie Ti pomůže hledat svoje místo v životě.“
Studiem navazujícího magisterského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní kriticky uvažovat o využití pedagogických a psychologických poznatků v praxi učitele základní, popřípadě střední školy. Absolvent je plně kvalifikován k výkonu profese učitele. Je připraven zakládat své profesní jednání na dobře strukturovaných znalostech a dovednostech ze svých aprobačních oborů (znalosti obsahu). Účinnost jeho profesního jednání je podmíněna jeho oborově-didaktickými (didaktické znalosti obsahu) a širšími obecnými pedagogickými a psychologickými znalostmi a dovednostmi (znalostmi širších základů vzdělávání a výchovy, znalostmi vzdělávacích a výchovných postupů, znalostmi o aktérech vzdělávání a výchovy apod.).
Studium rozvíjí analytické a komparativní schopnosti, které umožňují porozumět rozmanité pedagogické realitě a využívat při své práci oborové, pedagogické, psychologické publikace pro plánování, realizaci i reflexi výchovně vzdělávací činnosti. Rozvíjí komunikativní dovednosti významné pro komunikaci a spolupráci s žáky/klienty, kolegy na pracovišti, s rodiči žáků/klientů i odborníky z praxe. Významným benefitem studia je rozvoj sebereflektivních dovedností, jež poskytují prostor pro rozvoj postojů k sobě, k vychovávaným jedincům a k profesi: vnímání odpovědnosti pedagogické profese, přijetí morálních závazků pomáhající profese a její etiky.
Studium akcentuje princip interdisciplinarity (propojení některých pedagogických a psychologických předmětů); princip postupnosti a gradace témat a předmětů, od obecnějších ke konkrétnějším. Koncepce je dále charakteristická provázaností teorie a praxe. Významnou součástí koncepce jsou reflektované pedagogické praxe. Principy reflexe praxe a sebereflexe se váží jak na praxe, tak i na další zkušenostně orientované předměty. Důležitou součástí koncepce je také podpora inkluze, která je vnímána jako průřezové téma (zároveň podpořené samostatným předmětem).
Praxe
Praxe jsou koncipovány jako ucelený a gradující systém s důrazem na propojení s teorií a na reflexi a sebereflexi studenta v roli učitele.
Cílem učitelských praxí je osvojení si profesních kompetencí nezbytných při každodenní práci učitele, seznámení se s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb a postupné přebírání odpovědnosti za plánování, realizaci a evaluaci výuky. Během praxe student získává reálnou představu o tom, co obnáší každodenní práce učitele.
Praxe tvoří ucelený systém na sebe navazujících předmětů. V navazujících magisterských programech se jedná o předměty učitelská praxe 1 (1. semestr), učitelská praxe 2 (2. semestr) učitelská praxe 3 (3. semestr). Celkově jsou tyto praxe v rozsahu 280 hodin (dvouoborové studium), na které navazuje předmět seminář k učitelské praxi. Seminář k učitelské praxi 1 si studenti zapisují během studia dvakrát (v prvním a druhém semestru). Cílem reflexe je poskytnout studentům prostor pro sdílení a reflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebe-reflektivní dovednosti.
Systém praxí je pravidelně evaluován, jak pomocí uzavřených tak pomocí otevřených otázek, a to studenty i provázejícími učiteli. Evaluovány jsou také reflektivní semináře.
Chcete vědět víc?
Uplatnění absolventů
V magisterském stupni jsou studenti připravováni v rámci studijního programu Učitelství pro základní školy, příp. Učitelství pro střední školy obvykle v kombinaci dvou oborů (např. Učitelství zeměpisu pro základní školy a Učitelství matematiky pro základní školy). Studiem magisterského stupně absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožní podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů, pracovat jako učitel. Mimo to je kvalifikován působit v mimoškolních (např. volnočasových) institucích. Je připraven zakládat své profesní jednání na dobře strukturovaných znalostech a dovednostech ze svých aprobačních oborů (znalosti obsahu).
Možnosti studia
Sdružené studium
V rámci sdruženého studia má uchazeč na magisterském stupni možnost věnovat hlavní část studia (80 kreditů) jednomu studijnímu programu, který si doplní dalším – tzv. vedlejším (40 kreditů). Student se zapisuje do studijního programu, ve kterém absolvuje hlavní studium, na vysokoškolském diplomu má potom programy uvedeny oba dva.
Kombinace s programy z Pedagogické fakulty
-
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství anglického jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství dějepisu pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství francouzského jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství fyziky pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství chemie pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství matematiky pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství občanské výchovy pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství přírodopisu pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství ruského jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy – Pedagogická fakulta -
Učitelství zeměpisu pro základní školy, prezenční studium
+ Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta
-
Učitelství anglického jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství přírodopisu pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství dějepisu pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství francouzského jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství fyziky pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství chemie pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství matematiky pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství německého jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství občanské výchovy pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství ruského jazyka pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Speciální pedagogika pro učitele základních a středních škol – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy -
Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy – Pedagogická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy
Kombinace s programy z Fakulty sportovních studií
-
Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy – Fakulta sportovních studií, prezenční studium
+ Učitelství zeměpisu pro základní školy
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
Sdružené studium
Kombinace s programy z Pedagogické fakulty
Informace o studiu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | magisterský navazující na bakalářský | |
Forma | prezenční | ano |
kombinovaná | ne | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ne |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ano | |
Doba studia | 2 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail na
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Učitelství zeměpisu pro základní školy? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|