Informace o projektu
Výzkum využití multimediálnich technologií v hudební výchově
(Hudmédia)
- Kód projektu
- MUNI/A/1025/2009
- Období řešení
- 1/2010 - 12/2010
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Grantová agentura MU
- DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. Michal Košut, Ph.D.
- Mgr. Radka Binderová, Ph.D.
- doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.
- Mgr. Ksenija Černocká
- Mgr. Šárka Dostálová, Ph.D.
- Mgr. et Mgr. Jitka Eliášová
- doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
- Bc. Věra Hříbalová
- Mgr. Dagmar Janečková, Ph.D.
- Mgr. Taťána Jurčíková, Ph.D.
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
- MgA. Marek Olbrzymek, Ph.D.
- Mgr. Petra Pokorná, Ph.D.
- Mgr. Markéta Prudíková, Ph.D.
- Mgr. Kamila Rajsiglová
- doc. Mgr. Vladimír Richter
- Mgr. Klára Roztočilová
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
- Mgr. MgA. Kamila Sokolová, Ph.D.
- Mgr. Marie Suchánková
- Mgr. Anna Šíblová
- Mgr. Lucie Šumberová
Multimediální aplikace nabízejí řadu možností v oblasti jejich využívání v procesu hudební výchovy. Cílem výzkumu je zmapovat, zhodnotit a navrhnout jejich využívání v tomto procesu. Projekt se zabývá výzkumem výše uvedeného na základních školách v ČR. V příštích letech pak plánujeme pokračovat na středních a vysokých školách. Výzkum bude fungovat v první fázi v základní dotazníkové rovině, dále ve druhé fázi v kontaktní rovině terénního výzkumu s využitím nutného technického vybavení.
Výsledky
Výsledky výzkumu prokázaly, že hudební výchova na 2. stupni základních škol v České republice v roce 2010 zcela rezignovala na své cíle proklamované v závazných dokumentech, jako jsou Rámcové vzdělávací programy pro oblast Umění a kultura a Školní vzdělávací programy, že receptivní výchovu v podstatě zrušila, že zde dochází k jednoznačné záměně prostředků za cíl. Všechny činnosti v hudební výchově, tedy zpěv, hudební teorie, hra na hudební nástroje, pohybové aktivity atd. by měly být chápány jako prostředek k dosažení cíle, tzn. vychovat člověka se základní „hudební gramotností“, která je východiskem a součástí jeho pozitivního vztahu k hudbě jako druhu umění, tříbit jeho vkus a vybavit ho pro další život schopností orientovat se v širokém spektru hudebních stylů a žánrů současnosti i minulosti. To se však hudební výchově dlouhodobě nedaří a s přihlédnutím k závěrům výzkumu ani objektivně dařit nemůže. S odstupem 20 let se tak potvrdilo strohé konstatování Kasanova výzkumu z roku 1990 o stále zmenšujícím se vlivu hudební výchovy, ke kterému dospěl cestou zjišťování hudebnosti, hudebních zájmů a preferencí u „absolventů“ všeobecné hudební výchovy a zpětně z výsledků vyvozoval závěry ve vztahu k hudební výchově, zatímco zde prezentovaný výzkum 2010 nahlédl tento problém optikou žáků i učitelů podrobným mapováním všech relevantních aspektů živého hudebně výchovného procesu na základních školách v České republice v roce 2010.
Publikace
Počet publikací: 41
2012
-
Možnosti využití počítačového softwaru v hudební výchově
Rok: 2012, druh: Vyžádané přednášky
-
Music Education Teacher Research at Elementary and Secondary Schools in the Czech Republic
Proceedings of European Association for Music in Schools Conference 2012 in Haag available at the member section under login and password, rok: 2012
-
Využití keyboardů v hodinách hudební výchovy
Teoretické reflexe hudební výchovy, rok: 2012, ročník: 8, vydání: 1
-
Výzkum hudebních preferencí vysokoškoláků 2012
Sborník Musica viva in schola XXIII, rok: 2012
2011
-
Medializace a její vliv na hudební preference žáků základních škol
Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí – Sapere Aude 2011, rok: 2011
2010
-
Aktuální stav všeobecné hudební výchovy v ČR 2010
Sborník Musica viva in schola XXII. Sborník prací pedagogické fakulty Masarykovy univerzity č.246, řada hudebně výchovná č. 21., rok: 2010
-
Aktuální stav všeobecné hudební výchovy v ČR 2010
Rok: 2010, druh: Další prezentace na konferencích
-
Analýza hudebního softwaru v návaznosti na dotazníkové šetření na základních školách v ČR
Teoretické reflexe hudební výchovy, rok: 2010, ročník: 6, vydání: 2
-
Elementary School Pupils´Opinions on Contemporary Music Education
The Multimedia Technologies Applications in Music Education, rok: 2010
-
Hudební činnosti - jejich zastoupení ve vyučovacím procesu
elektronický sborník Musica viva in schola XXII., rok: 2010