Informace o projektu
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce
- Kód projektu
- GPP407/12/P059
- Období řešení
- 1/2012 - 12/2014
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Postdoktorské projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
- Pedagogická fakulta
- Klíčová slova
- klíčové kompetence, kompetence k řešení problémů, příležitost k učení, výzkum výuky, výzkum učebnic, kurikulum
Cílem kurikulární reformy aktuálně probíhající v České republice je zavést do školní výuky novou kulturu vyučování a učení. V této souvislosti se v odborné termninologii etabloval termín klíčové kompetence, který reprezentuje hlavní cílovou kategorii školního vzdělávání. Ačkoliv důraz na rozvíjení klíčových kompetencí je v kurikulárních dokumentech deklarován již od roku 2001, nejsou k dispozici spolehlivá výzkumná data, která by potvrdila či vyvrátila, zda jsou klíčové kompetence skutečně utvářeny a rozvíjeny v učebnicích a ve školní výuce. Vycházíme z předpokladu, že usuzovat na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí je možné na základě analýzy učebních úloh. V navrhovaném výzkumném projketu se exemplárně zaměřujeme na kompetenci k řešení problémů, která je v českých kurikulárních dokumentech pojímána jako klíčová. Účelem vůýzkumu je zhodnotit vybrané aspekty učebních úloh v učebnicích a výuce změpisu zjistit, do jaké míry tyto učební úlohy směřují k utváření a rozvíjení kompetence k řešení problémů a přispívají tak k implementaci nové kultury vyučování a učení do školní výuky.
Výsledky
Cílem projektu bylo:
(1) Vytvořit teoretický model a navrhnout metodologii výzkumu problémových učebních úloh v učebnicích a ve výuce
(se zřetelem k požadavku rozvíjení kompetencí kompetence k řešení problémů).
(2) Vytvořit spolehlivý kategoriální systém pro hodnocení vybraných charakteristik učebních úloh v učebních a ve
výuce (vycházející z aktuálního stavu poznání v oblasti problémového vyučování a učení a modifikovaný na základě
měření inter-rater reliability).
(3) Provést výzkumné šetření spočívající v hodnocení problémových učebních úloh v učebnicích a ve výuce (se
zřetelem k požadavku rozvíjení kompetencí kompetence k řešení problémů).
(4) Provést analýzu výzkumných dat a jejich následnou interpretaci za účelem utváření nového, aktuálního a aplikovatelného oborově specifického i nadoborového vědění o zkoumání a povaze učebních úloh v učebnicích a ve
výuce.
Všechny výzkumné cíle byly splněny.
Hodnocení GA ČR: Řešení projektu postupovalo podle projektové žádosti. Cíle projektu (zejména "vyvinout spolehlivý systém kategorií pro
hodnocení učebnic a výuky s ohledem na rozvíjení kompetence řešení problémů" a empiricky jej ověřit) a zamýšlené
publikační výstupy byly splněny.
Publikace
Počet publikací: 6
2014
-
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu
Rok: 2014, vydání: Vyd. 1, počet stran: 210 s.
-
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu
Rok: 2014, vydání: 1. vyd., počet stran: 210 s.
-
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů ve výukových situacích zeměpisu: aplikace metodiky AAA
Rok: 2014, druh: Další prezentace na konferencích
-
Příležitosti k učení: odlišná/různá pojetí konceptu a jeho výzkumné využití
Pedagogická orientace, rok: 2014, ročník: 24, vydání: 2, DOI
2013
-
Příležitosti k učení jako teoretický koncept a možnosti jeho výzkumného využití
Rok: 2013, druh: Konferenční abstrakty
-
Učební úlohy jako příležitosti k rozvíjení a dosahování očekávaných výstupů: analýza koherence učebnic a RVP ZV
Pedagogika, rok: 2013, ročník: 63, vydání: 2