Informace o projektu
Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
- Kód projektu
- GA19-12624S
- Období řešení
- 1/2019 - 6/2022
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- Mgr. Miroslav Janík, Ph.D.
- Mag. Maria Goldberger
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Vzhledem k aktuálnímu společenskému a politickému vývoji roste diverzita ve společnosti a mnohojazyčnost se stává realitou. Tento výboj má dopad i na vzdělávání: školy se stávají prostorem, kde se setkávají žáci s různým jazykovým repertoárem. Proto je hlavním cílem projektu je prozkoumat, jak je vnímán, konstituován, realizován a jak je žitý mnohojazyčný sociální prostor školy. Pro operacionalizaci mnohojazyčné reality je užito Lefebvrovy koncepce sociálního prostoru, koncepce jazykového režimu a jazykové identity (ve smyslu uživatelů jazyka). Tento projekt je založen na multimodálním metodologickém přístupu zahrnujícím zkoumání jazykové krajiny, jazykové identity pomocí jazykových portrétů a jazykových situací, ohniskové skupiny a rozhovory (s učiteli, řediteli a rodiči). Bude využito kvalitativních metod analýzy dat (kritická diskursivní analýza, kvalitativní obsahová analýza, kvalitativní analýza dokumentů). Výsledky přispějí k lepšímu porozumění mnohojazyčné reality na českých školách a budou prezentovány v odborných časopisech.
Publikace
Počet publikací: 10
2024
-
Homogenization through inclusion: exploring language regimes at four multilingual schools in the Czech Republic
INTERNATIONAL JOURNAL OF BILINGUAL EDUCATION AND BILINGUALISM, rok: 2024, ročník: 27, vydání: 3, DOI
2023
-
Jazyková rozmanitost a jazykový repertoár žáků a žákyň na základní škole
Studia Paedagogica, rok: 2023, ročník: 28, vydání: 1, DOI
-
Sprachenpolitik und Sprachbildung in Tschechien im Wandel: Spannungsfeld zwischen Reglementierung und Liberalisierung
Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems, vydání: Vyd. 1., rok: 2023, počet stran: 25 s.
2022
-
Unterricht des Deutschen als zweite Fremdsprache aus der Perspektive der Sprachenpolitik und der Schüler*innen
Acta facultatis philosophicae universitatis ostraviensis. Studia germanistica, rok: 2022, ročník: 2022, vydání: 31, DOI
2021
-
Being multilingual: boon or bane? Teachers’ perspectiveson linguistic diversity in education
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
-
Mezi jazykovou politikou a žitou zkušeností aneb Mnohojazyčnost, která (ne)existuje
Orbis Scholae, rok: 2021, ročník: 15, vydání: 2, DOI
-
When you walk down the Corridor and you just hear several Languages..." Exploring Linguistic Realities at two Schools
Rok: 2021, druh: Další prezentace na konferencích
2020
-
„Takže jsme to spíš nechali tak, že si povídají, pokud není samozřejmě vyučování“: Utváření jazykového režimu na mnohojazyčných školách
Rok: 2020, druh: Další prezentace na konferencích
2019
-
Sprachliche Diversität als (neue)Herausforderung für Schulen: eine Fallstudie
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích
-
Ziele der Sprachenpolitik und ideologische Konflikte – ein Vergleich
Rok: 2019, druh: Další prezentace na konferencích