Informace o projektu
Metoda "scaffolding" při čtení autentických knih v hodinách angličtiny
- Kód projektu
- MUNI/41/014/2009
- Období řešení
- 1/2009 - 12/2009
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Masarykova univerzita
- Programy podporované ze specifického výzkumu (NESPADAJÍ SEM PROJEKTY PŘIHLAŠOVANÉ DO SOUTĚŽE VYHLÁŠENÉ NA PODZIM 2009)
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
- Mgr. Barbora Janitorová
- Mgr. Michaela Křížová
- Mgr. Lucie Leidolfová
- Klíčová slova
- Postupná podpora porozumění textu, rozvoj čtenářství, výuka anglického jazyka, autentické materiály
Hlavním cílem tohoto projektu je uvést do praxe, testovat a vyhodnotit metodu "scaffolding" (postupné porozumění textu), která reprezentuje trend v anglosaské metodice, avšak v českém vzdělávacím systému je prozatím neznámým pojmem. Tato metoda bude uplatněna v rámci výchovy žáků ke čtenářství v kontextu hodin anglického jazyka a bude prováděna studenty Následného magisterského studia v oboru anglický jazyk a literatura.
Výsledky
Tento projekt byl zaměřen na tzv. extenzivní čtení ve výuce anglického jazyka. Jeho hlavním cílem bylo uvést do praxe, testovat a vyhodnotit tzv. metodu „scaffolding“. Touto metodou zde rozumíme výukový proces, který v dílčích krocích vede k porozumění literárního textu a rozvoji čtenářské kompetence. V rámci metody jsme rozlišili tři stadia čtenářské vyspělosti: modelové čtení, sdílené čtení a samostatné čtení. Modelovým čtením rozumíme přístupy ke čtení textu, které jsou aplikovány na celou třídu a společný text a jež jsou připraveny a vedeny vyučujícím. Jedná se o čtení s největším stupněm metodické podpory. Jako sdílené čtení definujeme čtenářské aktivity, které provádějí žáci částečně doma a částečně ve škole v párech či skupinách. Žáci sdílí svou čtenářskou zkušenost navzájem, učitel je pouze monitoruje. Na nižší úrovni hraje roli partnera rodič. Samostatné čtení představuje nejvyšší stupeň čtenářské dovednosti. Žáci čtou samostatně a především ve svém volném čase. Učitel sehrává hlavně motivační roli.
Do projektu byly zapojeny tři studentky, které vyučují na ZŠ a které deklarují pozitivní vztah k literatuře a aktivní postoj k výuce. Pilotáže proběhly jak u mladších, tak u starších žáků, ve skupinách, které studentky charakterizují jako vstřícné a komunikativní, s mírně pokročilou znalostí angličtiny.