Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Náměty a inspirace z letošní světové zeměpisné olympiády
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | BIOLOGIE, CHEMIE, ZEMĚPIS Časopis pro výuku na základních a středních školách |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Zemský magnetismus, geodesie, geografie |
Klíčová slova | geographic competition - education - results - abilities |
Popis | V bývalé japonské metropoli Kjóto se na počátku srpna již po desáté setkaly reprezentační týmy nejlepších mladých středoškolských geografů. Soutěže iGeo 2013 se zúčastnilo 32 čtyřčlenných týmů tvořených nejlepšími reprezentanty svých zemí. Českou republiku zastupovali Jan Kozák (Gymnázium Cheb), Dominik Mazel (Gymnázium a ZUŠ Šlapanice), Bruno Jurášek (Gymnázium J. Gutha-Jarkovského, Praha), Matěj Vaněk (Gymnázium Frýdek-Místek). Česká reprezentace v mezinárodní konkurenci vcelku dobře obstála a přivezla dvě bronzové medaile (Kozák, Jurášek), přičemž třetí bronzová medaile (Vaněk) unikla jen nepatrným rozdílem bodů. Výsledky vcelku dobře reprezentují stav geografického vzdělávání na středních školách v ČR. Zřetelně převažuje vzdělávání směrem k získání znalostí (regionálně deskriptivních, obecně faktografických, terminologických apod.), zatímco dovednostní stránka velice zaostává. Ačkoliv stávající program výuky zeměpisu na ZŠ a SŠ dává učitelům široký prostor k formulování vlastního stylu a v podstatě i obsahu výuky, terénní a syntetická geografická práce je spíše vzácností. Přitom v nich spočívá jádro „každodenní“ užitečnosti zeměpisu jako disciplíny, která má pomoci správné orientaci a rozhodování v území (ať již operativně, krátkodobě, nebo dlouhodobě). |