Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Ombudsman jako iniciátor abstraktní kontroly norem
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Časopis pro právní vědu a praxi |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Právní vědy |
Klíčová slova | ombudsman; abstract judicial review; game theoretical approach |
Popis | Článek analyzuje význam abstraktní kontroly norem ústavními soudy a roli ombudsmanů v tomto procesu. Na základě srovnání se zahraničními právními úpravami a modelu založeného na teorii her dochází autor k závěru, že pravomoc iniciovat kontrolu zákonů by měl mít i Veřejný ochránce práv. Současná česká právní úprava, která umožňuje Veřejnému ochránci práv napadat pouze podzákonné předpisy, má svou historickou logiku, neboť vychází z koncepce ombudsmana jako instituce zřízené parlamentem pro kontrolu výkonné moci. Na druhé straně se autor domnívá že „dělící linie“ neprobíhá mezi parlamentem a vládou, nýbrž mezi vládou, která má většinu v poslanecké sněmovně, a opozicí. Koaliční poslanec má k členovi vlády blíže než k opozičnímu poslanci. V takovém modelu politického systému není výraznějšího rozdílu mezi zákonnými a podzákonnými předpisy, neboť na jejich prosazení se podílely zpravidla tytéž politické síly. Z ústavního požadavku ukládání povinností výlučně na základě zákona (čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod) navíc vyplývá, že prostor pro podzákonnou normotvorbu je limitovaný. Případné problémy s ústavní konformitou konkrétní právní úpravy tak často budou zapříčiněny již na zákonné úrovni. Z těchto důvodů se autor domnívá, že je vhodné, aby Veřejný ochránce práv mohl požadovat i přezkum zákonných předpisů. |
Související projekty: |