Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
THE ROLE OF PRESCHOOL EDUCATION AND HOLIDAY FAMILY PROGRAM ON MOTOR SKILLS AND HEATLH VARIABLES DEVELOPMENT ON CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (CASE STUDIES)
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2014 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Vzdělávání předškolních dětí s poruchou autistického spektra (PAS) ve speciálních mateřských školách je doporučováno jak vychovatelům tak rodinám. Cílem studie je zhodnotit motorické dovednosti související se zdravotními ukazateli předškoláků s PAS po dvouměsíčním intervenčním programu, po dvouměsíčních prázdninách bez řízeného programu a formulovat doporučení pro mateřskou školu i rodiny. Výzkumu se účastnili čtyři chlapci ve věku od 64 do 75 měsíců (v době prvního měření), o čtyři měsíce starší v závěru projektu. Chlapci navštěvovali speciální mateřskou školu věnující se dětem s PAS. Intervenční program byl aplikován v době květen až červen 2010, po té děti strávili dva měsíce prázdnin v rodinách s velmi dobrou péči, ale bez intervenčního pohybového programu. Hodnocení zdravotně orientované zdatnosti a dovedností se uskutečnilo 3x: pre-test, post-test po intervenčním programu, post-test po prázdninách. Byla hodnocena jak kvantitativní tak kvalitativní data jejich výkonů, a to baterií M-ABC, verze 1 (Movement Assessment Battery for Children, version 1, Henderson, & Sugden, 1992). Po intervenčním program všichni čtyři chlapci vykazovali zlepšení v motorických dovednostech i v ukazatelích chování. Po prázdninách došlo ke zhoršení motorických ukazatelů, nikoliv chování. Rodiče byli informováni. Na základě studie lze doporučit, že I děti s PAS po intenzivním intervenčním program minimálně 2x týdně mohou zlepšovat motorickou i sociální úroveň, což jim může pomoci v jejich budoucím rozvoji. Jelikož rodiče byli emocionálně vtaženi do projektu byl pro ně formulován doporučený program. |