Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Televizní publika ve věku digitální fragmentace
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2015 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Text analyticky popisuje klíčové proměnné, které determinují. probíhající proměnu televizních publik v kontextu nástupu nových komunikačních technologií a navrhuje model formování nových publik jako souběhu čtyř procesů, které mají kořeny v modernitě, ale jejichž prolnutí vytváří novou pozdněmoderní kvalitu zahrnující: spektakularizaci každodennosti, tedy mediální konstrukci světa jako velké podívané, která musí být komodifikovatelná a současně stimuluje narcistně estetizační tlak prohlubující fragmentaci i autonomii členů publik. Jinými slovy, studie přibližuje hlubší proměny zkušenosti členů publik, včetně televizních. Zvláštní pozornost věnuje studie procesu fragmentarizace a posilování autonomie mediálních publik. Současně ukazuje, že naznačené sociotechnologieké proměny překračují hranice diskuse o roli mediálních publik, která byla po desetiletí neoddělitelně spojena s kritickým paradigmatem a argumentuje ve prospěch změny výzkumného paradigmatu. V tomto smyslu formuluje základní rámce nového teoreticko-metodologického přístupu - postkritické perspektivy, která vychází z toho, že publikum (a) není médii výhradně oslovováno ve smyslu manipulace, (b) respektive nemá potřebu reagovat na mediální sdělení odmítavě ve smyslu ideologické konfrontace. Spíše jde o subverzivní hru „bez pravidel“. V závěru postuluje text několik výzkumných témat a otázek, které by měla postkritická teorie nových publik reflektovat. |
Související projekty: |