Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
What Is the Goal of Reflective Practice in Teacher Education: Social Justice or Personal Development?
Název česky | Jaký je cíl reflexe ve vzdělávání učitelů: sociální spravedlnost nebo osobnostní rozvoj? |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2015 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Brussels – Budapest, Social Justice and Diversity in Teacher Education. Proceedings of the ATEE Winter Conference 15-17 April, Budapest, Hungary. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://educationforsocialjustice.blogspot.hu/ |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Reflection, self-reflection, social justice, personal development, coaching. |
Popis | Předložený text pojednává o reflexi ve vzdělávání učitelů. Pozornost je nejdříve věnována rámcům reflektivního myšlení, skrze které je problematizována kategorie obsahu reflexe. Je poukázáno na to, jak se do podoby těchto rámců promítají cíle vzdělávací perspektivy, kterou jejich autoři zastávají. Ukazuje se, že na základě zastávaného vzdělávacího přístupu autoři kladou při vzdělávání učitelů důraz buď na vnější nebo na vnitřní obsahovou dimenzi reflektivního myšlení. Upřednostňování vnějších či vnitřních obsahů při reflexi pak konstituuje cíl reflektivní praxe buď jako sociální spravedlnost nebo jako osobnostní rozvoj. Textem se prolíná předpoklad, že pozornost zaměřovaná na obě obsahové dimenze může ve výsledku posilovat kvalitu profesní činnosti učitele více, než koncentrace jen na jednu z nich. Na konkrétním příkladu je pak ilustrováno, jak lze prostřednictvím metody koučování v reflektivním semináři provázat pojetí reflektivní praxe vzdělavatelů orientovaných na sociální spravedlnost i na osobnostní rozvoj. |