Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Educational discourses in social work
Název česky | Vzdělávací diskurzy v sociální práci |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sociální pedagogika/Social education |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://soced.cz/cs/2016/04/socialni-pedagogika-2016-roc-4-c-1/ |
Obor | Řízení, správa a administrativa |
Klíčová slova | education; identity; social work; evidence-based discourse; reflexive discourse; competency discourse; social-education discourse |
Popis | V České republice se již více než čtvrt století vede odborná diskuse o podstatě identity sociální práce. Tato debata však nepřinesla jednoznačný posun v poznání, čím sociální práce je, a ani nepřinesla sdílený postoj o tom, co by mělo být její doménou (Chytil, 2007; Navrátil, Navrátilová, 2008; 2012; Matulayová, Musil, 2013; Punová, Navrátilová, 2014). Pokud však v něčem shoda ohledně identity sociální práce panuje, týká se toho, že sociální práce je obor sociálně konstruovaný (Navrátil, 2013) a tedy rovněž multiparadigmatický, či diskurzivně otevřený (Musil, 2013). Je-li tedy obtížné až nemožné postihnout oborovou identitu jednoznačnou a konečnou definicí, lze na oborovou identitu nahlížet pluralitně prostřednictvím diskurzů. Tato stať pak staví na předpokladu, že jedním z nejzásadnějších faktorů ovlivňujícím chápání oborové identity je univerzitní vzdělávání, které je jednou z klíčových společenských institucí, které diskurzivní prostor sociální ovlivňují, či dokonce utvářejí (Etzkowitz a Dzisah, 2012). Ve stati představujeme nejvlivnější soudobé diskurzy, které se uplatňují ve vzdělávání sociálních pracovníků, a odpovídáme na otázku: Jaké předpoklady o výkonu sociální práce a obecněji o pojetí oborové identity implikují vybrané diskurzy vzdělávání v sociální práci. Specifické místo mezi těmito diskurzy zaujímá sociálně-pedagogická perspektiva, s níž tyto ostatní diskurzy komparujeme a ukazujeme, jaké hodnoty jsou pro každý z jednotlivých diskurzů stěžejní a čím mohou obohatit sociální práci jako obor. Vycházíme přitom z extenzivního přehledu české, slovenské a anglicky psané odborné literatury, která k problému vzdělávání sociálních pracovníků byla publikována v uplynulých dvaceti letech. |