Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Slovak Sociological Review |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=e831688f-dda9-4768-9d57-3e1475a96abd%40sessionmgr101&vid=0&hid=120 |
Obor | Sociologie, demografie |
Klíčová slova | child childhood education ethnotheory anthropology |
Popis | Článek představuje vývoj konceptu dětství a diskurzů týkajících se dětství v sociálně-vědní literatuře. Vypichuje vazby mezi představami o tom, kdo je to dítě a následnými přístupy k dětství a vzdělávání. Diskutována je rovněž proměna dětství v období přechodu od socialismu ke kapitalismu a demokratickému režimu, jakož i různá pojetí dětství v současné české společnosti. Optikou rodičovských etnoteorií dětství jsou představeny vybrané sociální skupiny žijící v ČR (sociálně vyloučení Romové, Vietnamští imigranti, a rodiny vzdělávající formou unschoolingu), na kterých je ukázáno, jak představy o tom, kdo je to dítě a jaká vede jeho/její cesta k dosažení dospělosti, ovlivňují individuální vzdělávací strategie, jakož i napětí, která tato různá pojetí dětství vytváří při vzájemné celospolečenské interakci. |