Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Los ojos en coulisse o Kant entre bastidores : la deshumanización de Ortega vista por Václav Černý
Název česky | Oči v křídlech, nebo Kant Offtage : Odlidštění Ortegy z pohledu Václav Černý |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Études romanes de Brno |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Digitální knihovna FF MU |
Doi | http://dx.doi.org/10.5817/ERB2016-1-14 |
Obor | Jazykověda |
Klíčová slova | Dehumanization; Ortega; V. Černý; Kantian aesthetics |
Přiložené soubory | |
Popis | Tento článek se zabývá španělský filozof Ortega Theorie odlidštěného umění (1925), ale se zaměřením na tom, jak jej český hispanista a filosof V. Černý četl a interpretoval, v práci publikované v roce 1929. Článek pojednává právě o Odlidštěním umění, ne o jiném traktátu španělského filozofa. Podle V. Černého, Ortegův teoretický manifest, zřejmě průlomový, je ve skutečnosti zakořeněné v Kantianové estetice, sdílení mnoho prvků s romantismu a realismu, paradoxně hlavních cílů útoku Ortega. V. Černého analýza je zajímavý jednak rekonstruovat myšlenku literární ideologie sdílená v literárním poli, a zadruhé, že existuje společný „ideologický podvědomý“. Článek se zavírá poukazem dalších otázek způsobených analýzou V. Černý. |