Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Přejímání motivů na malbách v čínském stylu: zámky Troja a Bon Repos
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2017 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Citace | |
Popis | Srovnání dvou chinoiserií, jimiž jsou nástěnné malby v zámku Troja v Praze a nástropní fresku v čínském pavilonu v areálu zámku Bon Repos v Čihadlech. U trojského zámku neznáme zadavatele ani malíře tří čínských komnat, které navíc nejsou datovány, a doba vzniku je poněkud sporná. Čínský pavilon v Bon Repos dal postavit pražský arcibiskup Petr Příchovský v sedmdesátých letech 18. století. Na stěně pavilonu je výtvor signován jednou literou. Oba interiéry byly sice malovány v podobném dobovém stylu, liší se ale individuálním pojetím a provedením. Nápadné je, že sdílejí výrazné motivy, jimiž jsou vyobrazené architektonické prvky, přebírané z dobové naučné literatury o Číně. Zdá se, že anonym z Troje vycházel z knižních ilustrací, zatímco malíř z Bon Repos použil jako předlohu trojské malby. V referátu vyložím, jaké důvody mne k takové domněnce vedou, a uvedu další příklady přejímání motivů nebo stylů v rámci chinoiserií. |