Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Identifikace souběhu intelektového nadání a dyslexie z pohledu učitelů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Svět nádání |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | |
Klíčová slova | intellectual gifted children with dyslexia; identification of twice exceptionality; typical characteristics; teachers |
Přiložené soubory | |
Popis | Cílem studie bylo zjistit, zda učitelé základních škol rozpoznají souběh rozumového nadání a dyslexie, na základě předloženého popisu fiktivního žáka. Dalšími cíli bylo zjistit, k jakému způsobu vzdělávání by vzhledem k popsaným projevům žáka přistoupili a prozkoumat potenciální vliv dalších proměnných na rozhodnutí učitelů o charakteristikách podstatných pro vzdělávání žáka. Do výzkumu se zapojilo 184 pedagogů. Výsledky ukázaly, že souběh rozumového nadání a dyslexie identifikovala méně než polovina učitelů. Učitelé mají tendenci soustředit se na oblasti problémů žáka. Povaha identifikovaných charakteristik slabě souvisí se zaměřením způsobu vzdělávání. Dále výsledky odhalily, že pohlaví žáka v medailonku a zkušenost s rozumově nadaným žákem s dyslexií nemají na rozhodnutí učitelů vliv. Naopak účast na kurzu SPU a medailonek končící výčtem negativních charakteristik zvyšuje pravděpodobnost, že učitelé budou spíše identifikovat charakteristiky spojené s dyslexií. |
Související projekty: |