Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Služby pro lidi se smyslovým postižením : rozdíly mezi nabídkou a poptávkou
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sociální práce - Sociálna práca |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://socialniprace.cz/article/sluzby-pro-lidi-se-smyslovym-postizenim-rozdily-mezi-nabidkou-a-poptavkou/ |
Klíčová slova | social services; people with visual impairment; people with hearing impairment; people with sensory impairment; needs; qualitative research |
Přiložené soubory | |
Popis | CÍLE: Text zjišťuje, v čem se liší a v čem se podobají představy lidí se smyslovým postižením o poptávce po sociálních službách a představy poskytovatelů služeb o nabídce sociálních služeb pro lidi se smyslovým postižením. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Klíčovým konceptem je představa o poptávce po službách a jejich nabídce. Poptávce po službách rozumím jako představě o vlastních potřebách, o činnosti vedoucí k uspokojení potřeb, o způsobu zjišťování přiměřenosti nabízené služby a o zkušenosti s činností, která se prakticky vykonává. Nabídku definuji analogicky. METODY: Ve výzkumu využívám metody strukturovaného rozhovoru a focus group. VÝSLEDKY: Lidé se zrakovým postižením formulují své potřeby hlavně v oblasti styku s vidící většinou. Činnosti vedoucí k naplnění potřeb chápou jako cílené na většinovou vidící společnost. Poskytovatelé služeb pro lidi se zrakovým postižením vidí potřeby klientů hlavně jako přímé a nepřímé důsledky jejich postižení. Naplňování potřeb je realizováno uvnitř pomáhajících organizací, směrováno na lidi postižením zraku. Lidé s postižením sluchu jmenovali hlavně potřebu komunikace se slyšícími. Pomáhající popisovali širokou škálu potřeb a aktivit, která se velmi podobala potřebám popsaným poskytovateli služeb pro lidi s postižením zraku. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Sociální pracovníci by se měli nyní zaměřit na pomoc klientům v interakci s dalšími subjekty i ve chvíli, kdy to zahrnuje vyjednávání s těmito subjekty. |