Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Reflektivní praxe v ČR a její důsledky pro vzdělávání v sociální práci
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sociální práce – Sociálna práca |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://socialniprace.cz/article/reflektivni-praxe-v-cr-a-jeji-dusledky-pro-vzdelavani-v-socialni-praci/ |
Klíčová slova | reflexivity; reflective practice; social work; professionalization |
Přiložené soubory | |
Popis | CÍLE: Cílem je odpovědět na otázku: Zda a jak je reflektivní pojetí sociální práce reprezentováno v postojích sociálních pracovníků a jaké by mohly mít tyto reprezentace konsekvence pro vysokoškolské vzdělávání sociálních pracovníků. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Vycházíme z teorie reflektivní praxe (Schön, 1983). Její charakteristikou je, že integruje řadu protikladných tendencí (např. teorie-praxe), kterým pracovníci čelí (Fook 2007). V ČR nemáme dostatek empirických studií, které využití reflektivní praxe mapují. METODY: Pro výzkum jsme využili kvantitativní strategii. Sběr dat byl proveden formou stratifikovaného výběrového šetření. Šlo zejména o sociální pracovníky v systému sociálních služeb, dále v resortech MZ, MŠ, MV, MS, MPSV a také v obecní samosprávě. Získali jsme 689 platných dotazníků. VÝSLEDKY: Zásadním zjištěním je, že sociální pracovníci v ČR využívají prvky reflektivní praxe. Jde např. o snahu o partnerství s klientem při volbě cílů a nástrojů intervence, využívají rozmanité formy (sebe)reflexe a přejímají odpovědnost za vlastní odborný růst. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Zjištění poskytují zásadní obraz o vývoji české sociální práce. V průběhu třiceti uplynulých let došlo k tranzici od paternalistické pozice sociální práce směrem k otevřenější reflektivní formě praxe. Domníváme se, že se nejedná pouze o dobrou zprávu, ale jde současně i o důležitý poznatek z hlediska dalšího formování vzdělávací strategie. |
Související projekty: |