Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Posuzování střetů cyklistů s řidiči motorových vozidel
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Právní rozhledy |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | Repozitář MU |
Klíčová slova | cyclist; motor vehicle; collision; liability; damages |
Přiložené soubory | |
Popis | Tento článek shrnuje základní východiska posuzování odpovědnosti při střetu řidiče motorového vozidla s řidičem nemotorového vozidla – jízdního kola. Vychází především z judikatury českého Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu. Autoři dospívají k závěru, že judikatura nejvyšších soudů, jakkoliv relativně obsáhlá, poskytuje jen omezený obraz o stavu provozu na českých silnicích a nehodách, ke kterým při střetu řidičů a cyklistů dochází. Je z ní ovšem patrné, jak závažné, často tragické důsledky vznikají zcela zbytečně, zejména z důvodu přecenění vlastních schopností a přehlížení ostatních účastníků silničního provozu. Střety mezi řidiči a cyklisty jsou z právního pohledu specifické tím, že se jedná o účastníky silničního provozu se stejnými obecnými povinnostmi, ovšem s odlišnými možnostmi reagovat na různé dopravní situace a zejména s rozdílnou mírou zranitelnosti. Soudy akcentují nutnost dodržování přiměřené opatrnosti, jejíž požadovaná úroveň se odvíjí od toho, co je možné od ostatních účastníků silničního provozu v konkrétním případě očekávat a do jaké míry je možné jejich pohyb a reakce sledovat, a to i s přihlédnutím k náročnosti dopravní situace. Stejně jako řidič se musí cyklista chovat obezřetně a předvídatelně, čemuž přispívá využití prvků aktivní i pasivní bezpečnosti pro zvýšení viditelnosti a ochrany vlastního zdraví, včetně těch nepovinných. Možnosti cyklisty předcházet vzniku nehody i případnému zranění jsou ovšem značně omezené. |