Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Učitelka mateřské školy jako aktivní spolutvůrce kvality předškolního vzdělávání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Přehledové a vzdělávací texty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příklad inspirativní praxe popisuje mateřskou školu, která svým charakterem představuje otevřené vztahy na pracovišti podporující týmové učení, výměnu a sdílení zkušeností z pedagogické činnosti učitelek. Ukazuje způsoby, jakými mohou učitelky převzít zodpovědnost za svůj profesní rozvoj a změnit zaběhnuté stereotypy vzdělávání dětí předškolního věku představující frontální způsob organizace řízených činností směrem k individualizaci předškolního vzdělávání. Příklad inspirativní praxe přináší doklady v podobě portfolií učitelek, videozáznamů jejich pedagogické činnosti, záznamů z pedagogických rad (včetně videozáznamu) a hospitací, jak lze v poměrně krátkém čase rozvinout profesní dovednosti učitelek, a tak zefektivnit předškolní vzdělávání s důrazem kladeným na osobnostní rozvoj každého dítěte. Výše zmíněné doklady odkrývají cestu, kterou ušla mateřská škola v posledních třech letech. Plasticky zobrazují změny v přístupech k dětem, které se týkají komunikace, diagnostických dovedností učitelek, způsobu plánování, organizace řízených a polořízených činností, řešení problémových situací atd. Klíčem k proměně profesních dovedností je schopnost učitelek reflektovat svoji profesionalitu a aktivně se spolupodílet na vytváření obrazu kvalitního vzdělávání v mateřské škole. To vše ovšem za vydatné podpory ze strany vedení mateřské školy. |