Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
World religions paradigm, legal system and education. The case of the Czech Republic
Název česky | Paradigma světových náboženství, legislativa a vzdělávání: případ České republiky |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2018 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | JOURNAL OF BELIEFS & VALUES-STUDIES IN RELIGION & EDUCATION |
Citace | |
www | https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13617672.2018.1433920 |
Doi | http://dx.doi.org/10.1080/13617672.2018.1433920 |
Klíčová slova | Religions, education, schooling, Czech Republic, World Religions Paradigm, world religions, WRP, legislation |
Popis | Článek se zaměřuje na pojetí náboženství v legislativě, která upravuje přístup náboženských společností do vzdělávacího systému v České republice. Analýza zákonných norem ukazuje, že se zde uplatňuje tzv. paradigma světových náboženství. Náboženské společnosti a církve, které reprezentují "významná světová náboženství" jsou v přístupu do vzdělávacího systému zvýhodněny. Přístup do vzdělávacího systému, související s konceptem "zvláštních práv" udělovaných stání mocí, mají zejména církve vycházející z křesťanství. Článek obsahuje zevrubný přehled kritiky paradigmatu světových náboženství. Toto paradigma je kritizováno jako etnocentrické, teologizující, formované v souvislosti s kolonialismem, v praxi obtížně vymezitelné, vysoce abstraktní, esencialistické a ahistorické. Historické formování paradigmatu světových náboženství souvisí s procesem reifikace, jak jej vymezuje W. C. Smith. Závěrečná část článku uvádí do vztahu kritiku paradigmatu světových náboženství a pojetí náboženství v legislativě upravující přístup náboženských společností do školství v České republice. Uplatnění paradigmatu světových náboženství vede k omezení náboženské plurality. |