Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Pojmy metoda a interpretace v terminologii didaktiky literární výchovy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Didaktické studie |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | číslo časopisu s textem studie |
Klíčová slova | didactics; literary education; terminology; method; interpretation; didactics publications; the past; the present; general didactics; literary science; two spheres of methods; teaching methods; methods as a content; the range of interpretation |
Popis | Studie má podobu dílčí historicko-srovnávací výzkumné sondy. Pomocí analýzy stěžejních publikací z oblasti didaktiky literatury od 60. let 20. století po současnost sleduje vývoj v přístupech ke dvěma zásadním didaktickým pojmům, metoda a interpretace. Studie hledá zejména příčiny a důsledky nestability obou pojmů, které autorka chápe jako přetrvávající zásadní problém teorie výuky literatury. Subkapitoly studie se přístupům k oběma pojmům věnují chronologicky, v jednotlivých desetiletích 20. století od 60. do 90. let a posléze na počátku 21. století. Studie dospívá mj. k těmto syntetizujícím zjištěním a závěrům: vývojové proměny přístupu k pojmu metoda dostatečně neřešily otázku dichotomie metod ve výuce literatury (obecné vs. specifické), pojem interpretace vykazuje vývojově stabilní významové jádro, ale zároveň značnou šíři konkretizací, není jednoznačně formulován vztah interpretace k celé oblasti metod. V závěru studie je zdůrazněna potřeba terminologické syntézy, komplexnosti a srozumitelnosti pojmů pro školní praxi. |