Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Slovenské divadlo |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=28530 |
Doi | http://dx.doi.org/10.31577/sd-2022-0014 |
Klíčová slova | Claudio Monteverdi; Miloš Wasserbauer; Alena Vaňáková; Vladimír John; theatre; opera; Brno |
Popis | Studie pojednává o vybraných brněnských inscenacích hudebně-dramatického díla Claudia Monteverdiho (1567 – 1643). Zvláštní pozornost věnuje odkazu režijní školy československého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907 – 1970), který působil především v Brně a v padesátých letech 20. století také v Bratislavě. Studie vychází z mého výzkumu zaměřeného na inscenování děl Claudia Monteverdiho na českém území od prvních inscenací až do současnosti (2022). Jelikož v posledních letech byla v České republice nově nastudována některá Monteverdiho jevištní díla, kladu si otázku, jaká tématajsou prostřednictvím těchto děl diváku prezentována, případně, jaké inscenační výzvy nesou tato díla, a to zejména v oblasti režijně-scénografické koncepce. První část studie se ohlíží do minulosti 20. století, v níž nachází první setkání československých divadelníků s Monteverdim. Druhá část studie se věnuje současnosti, zejména novému monteverdiovskému projektu studenta operní režie Hudební fakulty JAMU, který vznikl na jaře 2022 ve Studiu Devítka. Na základě archivních materiálů k inscenacím, rozhovorů s pamětníky a současnými inscenátory představuje možnosti jevištní interpretace Monteverdiho děl v závislosti na proměně povědomí a představ o barokním operním divadle a jeho dobové inscenační praxi. Studie klade otázku, jaká témata či jaké motivy jsou proinscenátory důležité při prezentování těchto zhruba čtyři sta let starých děl dnešnímu diváku. |
Související projekty: |