Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Balancing between diversity and homogenization: Investigation of language regimes at four multilingual schools
Název česky | Balancování mezi rozmanitostí a homogenizací: Zkoumání jazykových režimů na čtyřech mnohojazyčných školách |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2022 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Cílem prezentace je popsat jazykové režimy na čtyřech městských školách, kde je mnohojazyčnost každodenní realitou. Předpokládáme, že jazykový režim ve školách vyjadřuje postoj školy nejen vůči samotné mnohojazyčnosti, ale především podle jejích (mnohojazyčných) žáků. Podíváme-li se na širší souvislosti, jazyková rozmanitost na českých školách se v posledním desetiletí zvýšila a stala se novou každodenní realitou. Přesto stále chybí studie zkoumající živé zkušenosti se zvládáním mnohojazyčnosti ve školách. Naše studie zkoumá školy jako mnohojazyčné sociální prostory, v nichž viditelná volba jazyka odhaluje jazykový režim založený na ideologiích, politikách a zkušenostech. Naši prezentaci situujeme do kontextu "top-down" jazykové politiky v České republice a vysvětlíme základní teoretické koncepty, jako je jazykový režim a sociální prostor. Budou analyzovány a interpretovány jazykové krajiny ve školách (tzv. schoolcape), které zachycují školy jako mnohojazyčné sociální prostory. Důraz byl kladen na: (1) jazyky zobrazené na objektu; (2) autorství objektu: (3) umístění objektu. Data ze školních krajin byla doplněna o rozhovory s řediteli škol, kteří jsou zodpovědní za rozhodování o volbě jazyka. Šetření probíhalo ve třech státních školách a jedné soukromé škole, z nichž na každé hraje mnohojazyčnost a jazyková rozmanitost zásadní roli v jejich každodenním životě. Předběžné výsledky ukazují, že navzdory mnohojazyčné realitě a podpoře mnohojazyčnosti působí ve škole spíše snaha o homogenizaci a to zakotvením mnohojazyčnosti do agendy inkluze. Naše výsledky by měly být relevantní pro zkoumání jazykového prostředí a jazykových režimů ve školách, ale také by mohly odhalit možná vysvětlení jazykové homogenizace. |
Související projekty: |