Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Úskalí popisu zvukové roviny jazyka
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2003 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Tradície a perspektívy gramatického výskumu na Slovensku |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Jazykověda |
Klíčová slova | sound structure describing |
Popis | Bez ohledu na rostoucí význam lingvistiky jako popisu a analýzy komunikace v celé její proměnlivosti (v extrémním případě dokonce s celou, i nejazykovou situací), zůstává povinností oboru usilovat o zobecněný popis jazyka jako struktury. Nejnižší, zdánlivě snadná jazyková rovina, má v sobě tedy mnoho úskalí, která jen zviditelňují to, co může být na vyšších rovinách popisu jazyka zastřeno sémantikou. Jde zejména o: Volba kritérií pro to, co je-není foném (tj. co bude vlastně předmětem popisu): jsou v různých školách nestejná. Nepevná hranice mezi tím, co je "celonárodní" a co lokální. Hranice preskribovaného a reálného. Soustředění na jednotlivou složku dané roviny. Vnášení cizích kritérií. Vztah text gramatiky - spojující interpretující článek (učitel) - vlastní interpret. Cesty z toho - nejdou cestou přejímání starých poznatků, ale modernizací přístupu. a)přejímat staré poznatky b) opisovat staré poznatky s komentářem, že něco tak není c) vytvořit novou nezávislou mluvnici a najít pro ni někoho, kdo by ji zprostředkoval širší obci; i u lingvistů jsme svědky toho, že se rozvíjejí v poznatcích ze "své" discipliny a ostatní nevidí/nechtějí vidět. - to vše přinese jen dílčí výsledky nebo: Začít od budování vědomí o jazyku a vědomí odlišení empirické znalosti od popisu; zejména u mateřského jazyka to totiž splývá. Domnívám se, že tato poslední cesty je nezbytná, je čas k ní přistoupit. A to i za cenu ostrakizace tradicionalisty a těmi, kdo vědí, že "pan učitel to říkal jinak". |
Související projekty: |