Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Papír, špejle, plastelína materiály k rozvíjení prostorové představivosti
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2004 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Mezinárodní seminář didaktiků chemie. Sborník příspěvků. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Stereochemistry; Models; Modeling; Space imagination; Didactics of chemistry. |
Popis | Člověk, již záhy po svém narození, začne chápat svět kolem sebe jako trojrozměrný. Svými psychosomatickými předpoklady, které jsou u každého jednoho jedince různě vyvinuté, to zvládá hůře či lépe. Pro správné pochopení struktury a chování molekul je nutností, aby i tyto viděl jako tělesa a nikoli jako planární útvary, k čemuž (snad s výjimkou možností e-learning) je bezděčně veden (tabule, učebnice, ...). Přestože existují modely, které jsou více či méně při výuce chemie využívány, nebývá na základních a středních školách obvykle možnost, aby je mohli používat všichni žáci a stále (třeba při domácí přípravě). Papír, špejle a plastelína mohou být finančně nenáročným materiálem, který umožní rozvíjet prostorovou představivost a tím také chápat trojrozměrnost molekul a jejich změn, velmi dobře. Lze jich použít k modelování struktury atomů, molekul a změn, kterým podléhají během chemických reakcí. Výhodou je, že každý žák má možnost tvořivě a nenásilně (tváří se jako hra) brouzdat v oblasti života, jež je pro něj pouhým okem nepostřehnutelný, a utvořit si náležitou představu o jeho jednoduchosti i složitosti. |