Informace o publikaci

Koncept tematického vlastnictví, palčivosti témat a agendy setting v politologii

Autoři

EIBL Otto

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Politologický časopis
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Politologie a politické vědy
Klíčová slova issue ownerwship; issue salience; agenda setting; campaigning; political communication; rational choice theory
Popis Článek se snaží interpretovat změny v charakteru komunikačních strategií (v rámci volebních kampaní) politických aktérů, ke kterým docházelo v průběhu 20. století. Nejvýznamnější změnou se zdá být posun od komunikace založené na konfliktních liniích ke komunikaci založené na parciálních tématech. Posun je možné interpretovat jako důsledek modernizačního procesu (individualizace) a rostoucí racionalitu obou stran: Voliči podporují určitou stranu v očekávání určitých benefitů, strany svou programovou nabídku skládají tak, aby oslovily co nejvíce voličů a uspokojily jejich poptávku. Komunikovaná témata mohou časem přejít "do vlastnictví" strany, která v daném tématu získá kredit a v případě, že jsou tato témata společensky naléhavá, přinášejí "vlastníkům" výhodu v předvolebním boji. Objevuje se tak další dimenze stranické soutěže: Strany musí soupeřit nejen s dalšími stranami ale i dalšími aktéry o dominanci ve veřejné, mediální a politické sféře.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info