Informace o publikaci

The educational process on the elementary school and its possibility for the outdoor education

Název česky Edukační proces na základní škole a některé jeho možnosti pro výchovu aktivit v přírodě.
Autoři

KORVAS Pavel

Rok publikování 2008
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Journal of Outdoor Activities
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sportovních studií

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova education outdoor activity school physical education
Popis Výchova k aktivitám v přírodě je především záležitostí specifických podnětů, které jsou realizovány v tomto, venkovním prostředí. Ve školním prostředí na ZŠ v rámci jednotlivých předmětů je poměrně malý prostor pro tyto aktivity a specifické podněty. Můžeme využívat i všeobecnější podněty , které se nám ve zvýšené míře nabízejí v rámci interdisciplinárních vazeb mezi předměty různých vzdělávacích oblastí formou integrované tématické výuky. Tento trend podporuje i nový Rámcový vzdělávací program, kde je kromě kurikula předmětového pojmenováno i integrované. Základní problém pro využívání integrovaného kurikula na ZŠ je dobrá připravenost učitelů pro tento typ výuky. Nejvýhodnější cesta pro rozšíření integrované výuky do školních výukových plánů je její zařazení do vzdělávání v rámci oborových didaktik jednotlivých předmětů již na pedagogicky zaměřených fakultách. Ve společném programu katedry geografie PdF a katedry sportovních aktivit FSpS Masarykovy univerzity se dostává studentům učitelství geografie základních poznatků a zkušeností z této oblasti výuky. Edukační proces tímto směrem začíná základním kurzem v terénním pracovišti, pokračuje didaktickým seminářem a zakončuje se volitelnou možností absolvovat tuzemskou nebo zahraniční terénní praxi se zaměstnáními vedenými formou integrované výuky. Na těchto terénních praxích je prováděna výuka geografie s aktivními pohybovými formami jako jsou pěší turistika, cykloturistika nebo vodní turistika. V uvedeném příspěvku je popsán program tuzemské geografické praxe realizované formou cykloturistiky, který je složen ze zaměstnání založených na potřebách návštěvy regionálních geografických reálií. Aktivní pohyb na kole mezi naplánovanými lokalitami je vyplněn nácvikem a zdokonalováním orientačních dovedností v terénu na naplánované trase, získáváním zkušeností z vedení skupiny v terénu, upevňování základních vědomostí z dopravní výchovy. Doplňkově jsou zařazena témata zajišťující základní úroveň informací pro učitele o obsahu odborně-technické složky cykloturistiky. Z oblasti cykloturistiky se jedná o pochopení a šíře odborně-technické složky, zajištění všech jejího potřeb pro zdárné provedení školní akce podobného charakteru a získání základních manuálních dovedností při opravě kola. Z obecných dovedností potřebných pro turistiku se jedná především o stavbu stanů a návazných zkušeností a dovedností.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info