Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Integrated Education and Physical Activities.
Název česky | Integrovaná výuka a pohybové aktivity. |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2008 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Journal of Outdoor Activities |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | integrated education physical activity school geography fieldwork steps pupils. |
Popis | Uvedený příspěvek se zabývá problematikou pohybových aktivit v edukačním procesu na druhém stupni základní školy. I když povinná TV zaručuje pravidelnou realizaci PA žáků, je to zhruba jen každý čtvrtý den v průběhu školního roku. Protože škola je hlavním garantem plnění cílů v oblasti dostatečného množství pohybových aktivit dětí a mládeže, mezi její další úkoly patří i činnosti a podpora jejich realizace i mimo tento předmět v rámci školního edukačního procesu a výchova pro jejich využívání i v době volného času. Jednou z možností zvyšování objemu pohybové aktivity žáků je využití tvorby ŠVP, začlenění integrované výuky do plánu a vytvářet programy ve kterých bude vzdělávací proces i jiných předmětů spojen s pohybem. Nejvhodnějším způsobem realizace je prostřednictvím neformálního kurikula, mimoškolní výukou v terénu. Pro tento způsob výuky je vhodné spojení s přírodovědnými předměty při terénní výuce, která má řadu organizačních forem a metod, při kterých lze využít pohybové aktivity nejen jako přesunový prostředek, ale i k obohacení, zpestření výuky a například s geografií můžeme v oblasti nácviku orientace, enviromentální výchovy najít řadu společných témat. Pro zjištění zájmu a postojů žáků k této formě výuky s aktivním pohybovým programe jsme provedli krátké dotazníkové šetření se třídami, které se účastnily 3-4 denní terénní výuky na Integrovaném terénním pracovišti PdF MU. Dotazník byl strukturován do třech částí, na obecnou, dále na zjišťující zájmy o pohybové aktivity a sport a ve třetí části se otázky zabývaly zájmem a vztahem žáků k terénní výuce. Byly vyšetřováni žáci 6.-8.tříd, v každém ročníku 98- 107. Výsledky byly většinou pozitivní, u většiny žáků byl zjištěn kladný vztah k výuce v terénu a k pohybovým aktivitám, které tyto činnosti doprovázely. |
Související projekty: |