Informace o publikaci

Novi pouk strok SCIENCE v šolah

Název česky Nová výuka oborů SCIENCE na školách
Autoři

MATYÁŠEK Jiří

Rok publikování 2009
Druh Článek ve sborníku
Konference Pismenost na vseh stopnjah izobraževanja
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova integration of teaching; SCIENCE; schools in the ČR
Popis Současná klasická škola učí žáky poznatkům o přírodě jen izolovaně v samostatných přírodovědných předmětech - biologii, geografii, geologii, fyzice a chemii - bez porozumění vzájemným vztahům a přesahům těchto vědních oborů. Po absolvování základní nebo střední školy často nedovedou nabyté vědomosti z jednotlivých předmětů aplikovat při vysokoškolském studiu nebo přímo v praxi, kde je nutné orientovat se v problematice na hranici mezi dvěma nebo více přírodovědnými obory. Nápravu nabízí nová, integrovaná výuka přírodovědných oborů. S takovou výukou oborů SCIENCE mají již několik let zkušenosti na školách v USA. Z evropských států tento nový trend jako první zavádějí ve Velké Británii a postupně se experimentálně přidávají i některé další vyspělé státy EU. V České republice není tento trend na mnoha základních a středních školách vůbec znám, organizačně není nijak podchycen nebo řízen, školy se s ním jen náhodně seznamují. Učitelé přírodovědných předmětů se jen velmi pomalu zamýšlí jak u žáků docílit většího porozumění integrovaným fyzikálním, chemickým, biologickým, geologickým a geografickým dějům v přírodě. Jednou z prvních škol v ČR, která od tohoto školního roku zrušila výuku přírodovědných předmětů v tradičních předmětech geografie, přírodopis (biologie, geologie), fyzika a chemie je prestižní Gymnázium J. Keplera v Praze. Místo těchto předmětů mají stejný počet hodin předmětu SCIENCE, který zahrnuje obsah všech těchto uvedených předmětů. Na Pedagogické fakultě MU v Brně je za podpory Evropských strukturálních fondů připraven pilotní projekt Integrace oborů SCIENCE environmentální, právní a didaktické souvislosti. Studenti budou po 3 roky řešení a vyhodnocovnání projektu v tomto smyslu připravováni na příští požadavky školní praxe. Učit je budou zkušení domácí a zahraniční lektoři.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info