Informace o publikaci

What Looks and What Appears to us as Healthy, Ill or Pathological

Název česky Co vypadá a co na nás působí zdravě, nezdravě, chorobně
Autoři

KOLÁŘOVÁ Ivana

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference SCHOOL AND HEALTH 21. Health Education: Initiatives for Educational Areas
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova health; illness; physical health; appearance; character; behaviour; subjective view on health; healthily; unhealthily; sickly; pathologically
Popis Jazyk je základním prostředkem mezilidské komunikace, a tedy i základním prostředkem komunikace ve vyučování a vzdělávání. Ve výuce je využívána nejen prostě sdělná a odborně sdělná funkce jazyka, postihující jazyk jako nástroj předávání informací a výkladu, ale též funkce estetická, vlastní především textům, jejichž cílem je působit na emoce a vytvářet v čtenáři emocionální představy. Také učitel při výuce volí takové jazykové prostředky, které mohou u žáků vyvolávat emocionální prožitky a vytvářet různé představy s nimi spojené. K jazykovým prostředkům působícím na emocionální vnímání patří i některá slova odvozená od slov klíčových pro téma Škola a zdraví: zdravě, nezdravě, chorobně, nemocně. Objevují se v textech, které vysvětlují, co znamená žít zdravě / nezdravě, co způsobuje, že někdo vypadá nemocně, popř. až chorobně, popř. v textech, které hodnotí jednání jako zdravé, nezdravé, nebo až chorobné. Ve spojení s řadou dalších výrazů mají taková vyjádření schopnost působit na emocionální stránku, např. podávají-li obraz člověka působícího nemocně, chorobně (chorobně bledý, chorobně hubený, nezdravě bílý, nezdravě žlutý) nebo zdůrazňují-li špatnou, nevhodnou (nezdravou, chorobnou) stránku jednání.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info