Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Potenciální modelovost reflexe zdravotního postižení v učebnicích literární výchovy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Inkluzivní vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Inclusive Education of Students with Health Disabilities in Primary School. Education of Students with Special Educational Needs. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | basic school; reader; text; character; physical and intellectual disability; realistic and nonrealistic genres; fictitious situations as a model; connected motives; methodical aspects |
Popis | Příspěvek sleduje zastoupení ukázek s hrdiny se zdravotním postižením i ukázek se souvisejícími motivy v současných čítankových řadách čtyř nakladatelství (Didaktis, Fraus, Nová škola a Prodos) a proměny těchto motivů v učebnicích jednotlivých ročníků základní školy. Bylo zjištěno, že četnost ukázek s fyzicky či mentálně handicapovanými postavami není v analyzovaných učebnicích velká. Přístupnost zobrazení handicapu však odpovídá věku žáků a umožňuje modelové vnímání fiktivních situací s mimoliterárními interpretačními přesahy, tedy i plnění dílčích funkcí v přípravě žáků na přijetí zdravotně znevýhodněných v rámci inkluzivní školy. |
Související projekty: |