Informace o publikaci

Porodní komplikace jako antecedent školních problémů dětí

Autoři

SCHOVANCOVÁ Regina FOLTOVÁ Lucie

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference Nové smery v bio-socio-kultúrnej antropológii
Fakulta / Pracoviště MU

Lékařská fakulta

Citace
Obor Veřejné zdravotnictví, sociální lékařství
Klíčová slova Caesarian sectio; obstetrical complications; forceps delivery; learning disabilities; dyslexia; dysgraphia; dysortographia; dyscalculia; hyperactivity; attention disorders
Popis Cíl: Zjistit, zda existuje spojitost mezi způsobem porodu dítěte a jeho pozdějším školním prospěchem a úspěšností. Materiál a metody: Soubor zahrnuje data o všech živě narozených novorozencích z Evropské longitudinální studie těhotenství a dětství (ELSPAC), přičemž do studie byly zahrnuty děti, jejichž matky měly v době porodu trvalé bydliště v Brně. Pokryto je období od 1.3.1991 – 30.6.1992, celkově 5549 dětí. Porovnávány budou porody pomocí kleští, primárně indikovaným císařským řezem a spontánní porody. Statistické metody: Korelační koeficienty Cramerovo V, Kendallovo tau, Kruskalova gamma a chí-kvadrát. Byly zvoleny neparametrické statistické metody, neboť jsme chtěly plně zajistit validitu našich výsledků v situaci, kdy rozložení dat a frekvence odpovědí ve výše popsaných analyzovaných skupinách byly výrazně nerovnoměrné. Závěr: Porod pomocí porodnických kleští představuje pro budoucí školní prospěch dítěte větší riziko než porod císařským řezem. Nejméně sledovaných potíží vykazují děti po porodu spontánním.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info