Informace o publikaci

Vliv pohybové aktivity žáků základní školy na jejich rizikové chování

Autoři

KACHLÍK Petr KIMÁKOVÁ Tatiana

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference 4. konferencia SAVEZ s medzinárodnou účasťou Posilňovanie systému verejného zdravotníctva - zborník príspevkov.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova alcohol; exercise; tobacco; nutrition
Popis Převaha sezení při výuce a trávení volného času, později v zaměstnání, představuje vynucenou polohu s nadměrnou statickou zátěží pohybové soustavy, růstem rizik oběhových, onkologických a endokrinních onemocnění. Není-li toto nebezpečí včas rozpoznáno a řešeno, postupně se vyvíjejí zdravotní poruchy, které se později zhoršují nebo fixují, jejich průběh je často bolestivý, náprava mnohdy obtížná a dlouhodobá. Cílem příspěvku byla realizace výzkumné sondy a porovnání vybraných momentů životního stylu žáků z běžných základních škol a ze škol s rozšířenou výukou tělesné výchovy. Pomocí nestandardizovaného anonymního dotazníku byl osloven vzorek 204 žáků ze 3 základních škol v Brně a víceletého gymnázia v Ivančicích ve věku 14-16 let. Jedna část respondentů navštěvovala školy s rozšířenou výukou tělesné výchovy, druhá nikoli. Byly hodnoceny (Chí-kvadrát test u klíčových znaků) vybrané složky životního stylu, tzn. zda vyšší tělesná aktivita ve škole ovlivňuje výživové chování, celkový pohybový režim a minimalizuje problémy se závislostním chováním. Děti, navštěvující školy s rozšířenou výukou tělesné výchovy, lépe dodržují pitný (p<0,05) a stravovací (p<0,01) režim (vyšší počet denních porcí, objem tekutin). Tráví méně volného času výlučně sedavým způsobem, častěji se věnují pohybovým aktivitám venku (p<0,01). Méně často oproti svým vrstevníkům v běžných školách bez rozšířené výuky tělesné výchovy konzumují alkohol (p<0,01)a tabák (p<0,01), preferují abstinenci. Ve sledovaném vzorku se potvrdilo, že vhodně zařazené a dávkované školní pohybové aktivity mohou působit preventivně na vybrané rizikové momenty životního stylu dětí a mládeže. Získané a udržované pozitivní vzorce chování se uplatňují nejen ve školním prostředí, ale též doma v rodině a při trávení volného času.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info