Zde se nacházíte:
Informace o publikaci
Způsoby vizuální dokumentace uměleckých sbírek v éře fotografie : Příklad dvou brněnských soukromých kolekcí z první poloviny 20. století
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opuscula historiae artium |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | art collection;19th–20th century;visual documentation of art collections;photographic documentation;Arnold Skutezky;Ella Troller;Brno;Moravia |
Popis | Způsoby vizuální dokumentace sbírek v období baroka jsou v zásadě dva, kreslený inventář a obrazová galerie. Tyto základní ikonografické možnosti se v různých mutacích uplatňují prakticky i v 19. a 20. století. K jejich provedení pak bývají využívány nové objevy grafických technik, především litografie, a později zvláště fotografická technika. Objev fotografie znamenal převrat nejen ve způsobu reprodukování uměleckých děl, ale i v možnostech vizuální dokumentace sbírek. V Moravské galerii v Brně se dochovaly příklady vizuální dokumentace dvou soukromých uměleckých sbírek z prvních desetiletí 20. století. Jednak dvě alba fotografií obrazové kolekce továrníka Arnolda Skutezkého (1850–1936), jednak mimořádně cenné album dokumentující dnes z větší části rozptýlenou uměleckou sbírku Elly Trollerové (1897–1928), jehož součástí jsou i pohledy do interiérů brněnské vily manželů Trollerových s instalovanými artefakty. |