Vychovatelství
Bakalářské studium v kombinované formě.
Program je možné studovat pouze jednooborově.
Termín podání přihlášky do půlnoci 28. 2. 2025.
Co se naučíte
Cílem studia je připravit absolventa, jenž je vybaven profesními kompetencemi zaměřenými na práci s dětmi a mládeží, zejména v oblastech výchovy a volnočasové pedagogiky. Kompetence vychovatele jsou orientovány zejména na cílovou skupinu nezletilých. Pregraduální příprava vychovatele je mimo jiné orientována na rozvoj sociálních kompetencí a dovedností. Absolvent je připraven na pozitivní výchovné působení a rozvoj osobnosti dětí a mládeže, které ovlivňuje po stránce hodnotové, je vybaven odbornými kompetencemi zaměřenými na profesi, která zahrnuje teoretické vědomosti, spektrum základních praktických sociálních dovedností a také jistou profesionálně etickou identitu. Vzdělávacím cílem oboru je profesní příprava vychovatelů pro oblast volného času a mimoškolní výchovy. Základní i aplikované pedagogické a psychologické disciplíny nabízejí primární orientaci v těchto oblastech, jejich prostřednictvím jsou prohlubovány odborné kompetence a dovednosti vychovatele.
Studijní program vychovatelství je určen jednak zájemcům, kteří chtějí pracovat s dětmi a mládeží ve volnočasové sféře, ale současně se nabízí i těm, kteří chtějí získat určitou orientaci v současných pedagogických a psychologických disciplínách, které usnadňují komunikaci mezi lidmi a nabízejí reflexi v oblasti výchovy a vzdělávání.„Svoboda bez vzdělání je nebezpečná, vzdělání bez svobody je zbytečné.“
Praxe
Praktické dovednosti jsou zastoupeny několika oblastmi, které zahrnují specializace v metodikách zájmové činnosti, odbornou praxi a realizaci výchovně-metodického kurzu.
Oblast volnočasové pedagogiky je soustředěna zejména ve třech profilacích, zahrnujících environmentální vzdělávání, tělesnou a dramatickou výchovu, mezi nimiž si studenti jednu zvolí. Výuka těchto disciplín bude probíhat v menších skupinách, především prostřednictvím praktické výuky. Studenti v průběhu čtyř semestrů získají dovednosti, které je vybaví praktickými i teoretickými kompetencemi, jejichž prostřednictvím vstupují do oblasti volnočasových aktivit, které jsou výrazným činitelem volnočasové pedagogiky. Teoretickou základnu specializací tvoří i předmět pedagogika volného času, teorie a metodika her. Další rovina praktických činností souvisí s předmětem organizace a vedení volnočasových aktivit.
Každý student v rámci studia absolvuje praxi, která si klade za cíl: představit okruh možných zařízení a potencionálních pracovních příležitostí, představit možnosti animace programových činností a aktivit zaměřených na různé oblasti, získat základní zkušenosti a dovednosti s rozmanitými výchovnými činnostmi, seznámit se s různými skupinami dětí a mládeže, poukázat na význam edukativně-stimulačních aktivit v této oblasti.
Chcete vědět víc?
Další informace o oboru je možné najít na webových stránkách katedry: https://ksop.ped.muni.cz/
a facebooku:
https://www.facebook.com/socialnipedagogika/
Uplatnění absolventů
Škála profesních možností absolventů vychovatelství je široká. Absolvent studia bude připraven na komplexní pedagogickou práci s nejrůznějšími věkovými skupinami dětí, dospívajících a mládeže, soustředit se však bude zejména na činnost s dětmi ve věku povinné školní docházky. Konkrétně se absolventi většinou uplatňují jako vychovatelé v různých typech pedagogických, sociálně pedagogických, sociálních či volnočasových zařízeních (např. školy a školní družiny, specializované poradny, ústavy sociální péče, doléčovací centra, terapeutické komunity, dětská krizová centra, diagnostické ústavy, dětské domovy, střediska volného času, krizová a kontaktní centra, nízkoprahové kluby pro děti a mládež atp.). Lze však nalézt i alternativní uplatnění v oblasti sociálních a zdravotnických služeb (např. v psychiatrických léčebnách, nápravných zařízeních a rehabilitačních centrech, v oblasti vězeňství, v rámci policejních složek, v uprchlických zařízeních, v oblasti integrace azylantů, atp). Výchovný vliv pozitivně tráveného volného času jako významný sociálně pedagogický faktor ovlivňuje všechny věkové a sociální skupiny populace. Z pedagogické praxe a průzkumů je známo, že aktivní a smysluplné využívání volného času je výraznou součástí prevence závislostí a dalších sociálně patologických jevů. Za důležitou se považuje nejen výchova ve volném čase, ale také výchova k volnému času.
Vychovatel je tedy významným pedagogickým pracovníkem nejen v oblasti školství, ale i v oblasti volnočasové a mimoškolní pedagogiky, kde je jeho hlavním úkolem pracovat s dětmi a mládeží prostřednictvím činností a dovedností získaných v jedné z nabízených profilací. Tento odborník sehrává také významnou úlohu v oblasti prevence sociálních patologií, které zasahují nejrůznější skupiny dětí a mladých lidí.
Termíny
Termín pro podání přihlášek
Den otevřených dveří na Pedagogické fakultě MUNI
Možnosti studia
Jednooborové studium
Studium, ve kterém má student předem jasně definovaný seznam povinných předmětů. Ty si zpravidla doplní z široké nabídky povinně volitelných a volitelných předmětů. Vybranému vědnímu oboru se pak věnuje naplno.
-
Kombinované studium v češtině
Co se naučíte
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
-
1. semestr
-
2. semestr
- Dramatická výchova 1: Didaktika dramatické výchovy
- Environmentální výchova 1: Základy environmentální výchovy pro vychovatele
- Osobnostní příprava vychovatele 2
- Projektování v pedagogické práci (praxe)
- Tělesná výchova 1: Základy pohybových aktivit 1
- Teorie a metodika výchovy
- Vývojová psychologie
- Základy pedagogiky
-
3. semestr
- Dramatická výchova 2: Dramatická výchova v RVP a její využití v ŠVP
- Environmentální výchova 2: Environmentální myšlení pro vychovatele
- Praxe souvislá volnočasová
- Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu
- Speciální pedagogika
- Tělesná výchova 2: Základy pohybových aktivit 2
- Výchova ve volném čase
- Výtvarné tvořivé činnosti
-
4. semestr
- Bakalářská práce - Projekt
- Dramatická výchova 3: Strukturování dramatické hry
- Environmentální výchova 3: Praktikum z environmentální výchovy pro vychovatele
- Etopedie a edukace dětí s poruchami chování
- Hudebně pohybová výchova pro vychovatele
- Internacionalizace
- Pedagogická komunikace
- Praxe průběžná volnočasová
- Tělesná výchova 3: Didaktika tělesné výchovy
- Vzájemné souvislosti sociální práce a sociální patologie v práci vychovatele
- Základy pedagogické diagnostiky
-
5. semestr
-
6. semestr
Podrobné informace o předmětech studijního plánu
Informace o studiu
Zajišťuje | Pedagogická fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | bakalářský | |
Forma | prezenční | ne |
kombinovaná | ano | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ano |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ne | |
Doba studia | 3 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail na
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Vychovatelství? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|
Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Konzultant programu
e‑mail: |
---|