Chemie se zaměřením na vzdělávání
Bakalářské studium v prezenční formě.
Program je možné studovat pouze v kombinaci s jiným programem.
Termín podání přihlášky do půlnoci 28. 2. 2025.
Co se naučíte
Bakalářský studijní program Chemie se zaměřením na vzdělávání je prvním stupněm přípravy středoškolských učitelů chemie. Budoucí učitel studuje vždy dva obory. Chemii tak můžete kombinovat s matematikou, biologií, fyzikou nebo geografií a kartografií.
Pokud rádi pracujete s lidmi, a zvláště s mládeží, přitahuje vás povolání učitele a zároveň vás baví přírodní vědy, je studium některé z učitelských kombinací na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity ideální volbou.
Studovat budete na vědecky orientované fakultě, což znamená výborné odborné zázemí a moderně vybavené laboratoře. Přírodovědecká fakulta ale vedle odborných aktivit podporuje i rozvoj učitelských studijních programů, protože si je vědoma významu kvalitních učitelů. Spolupracujeme také s řadou středních škol a pořádáme různé aktivity pro středoškoláky nebo veřejnost, do kterých se můžete zapojit.
V bakalářském studijním programu na vás čekají především odborné předměty ze dvou oborů, které si v přihlášce zvolíte. Dále absolvujete blok obecných pedagogicko-psychologických předmětů a krátkou učitelskou praxi na střední škole. Část potřebných kreditů ale můžete získat i za libovolné předměty vyučované na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Závěrečnou práci pak zpracováváte v jednom z oborů a může mít didaktické nebo odborné téma.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Jste připraveni na to, že studium bude především na začátku velmi náročné a zabere vám hodně času?
- Baví vás experimentovat? Chemie je experimentální věda a práce v laboratoři je důležitou součástí výuky. Pokusy jsou navíc kořením výuky, které vám pomůže studenty zaujmout, nebo je dokonce pro chemii nadchnout.
„Vždy jsem chtěl být pedagogem, a protože se mi líbila praktičnost chemie, vybral jsem si ji. Na studiu mě asi nejvíc překvapila ochota všech vyučujících pomoci studentům, variabilita probírané látky a špičková vybavenost laboratoří. V budoucnu bych chtěl využít Erasmus a zlepšovat svoji angličtinu.“
Zdeněk Lukeš
student chemie se zaměřením na vzdělávání
Praxe
Během bakalářského studia projdete povinným praktikem laboratorní techniky a dalšími laboratorními cvičeními z různých chemických oborů, která si budete moci sami vybrat.
K tomu rovněž absolvujete v rámci přípravy na učitelské povolání praxi na spolupracující střední škole. Kromě náslechů v hodinách u zkušeného učitele si vyzkoušíte také sami odučit část hodiny.
Uplatnění absolventů
Absolvent tohoto bakalářského studijního programu bohužel není podle současných zákonů plnohodnotným učitelem. Po úspěšném absolvování bakalářského studia můžete najít uplatnění třeba jako asistent učitele.
K získání plné kvalifikace středoškolského učitele je potřeba absolvovat navazující magisterské studium, které rovněž nabízí naše fakulta.
„Studovala jsem bakalářské obory Chemie se zaměřením na vzdělávání a Biologie se zaměřením na vzdělávání, na které jsem následně navázala v magisterském studiu. V současnosti učím chemii na Gymnáziu Ladislava Jaroše v Holešově. Ze svého studia využívám především odborné znalosti, které předávám svým studentům. Nesmím opomenout praktické dovednosti z vysokoškolských laboratoří, bez kterých bych se jako učitelka chemie neobešla. Jak jinak nalákat žáky na studium tohoto oboru než zajímavými experimenty a bádáním v chemické laboratoři.“
Lucie Bakalová
absolventka a učitelka na Gymnáziu Ladislava Jaroše v Holešově
Podmínky přijetí
Test studijních předpokladů
Při studiu kombinace dvou programů se zaměřením na vzdělávání je jeden program formálně označen jako hlavní a druhý jako vedlejší. Toto rozdělení však v případě učitelského studia nemá na jeho průběh žádný význam.
Při splnění požadovaných kritérií může být uchazečům prominuta přijímací zkouška. Více o této možnosti najdete zde.
Kritéria hodnocení
Výsledek testu studijních předpokladů
Doporučená literatura
Úspěch v testu studijních předpokladů není založen na studiu literatury. Ukázky testů z minulých let najdete na adrese: http://www.muni.cz/study/admission/tsp
Možnosti studia
Sdružené studium
V rámci sdruženého studia má uchazeč možnost věnovat hlavní část studia (120 kreditů) jednomu studijnímu programu, který si doplní dalším – tzv. vedlejším (60 kreditů). Student se zapisuje do studijního programu, ve kterém absolvuje hlavní studium, na vysokoškolském diplomu má potom programy uvedeny oba dva. Výjimkou jsou programy směřující k profesi učitele, kde jsou oba předměty studia rovnocenné a závěrečnou práci je možné psát v rámci libovolné aprobace.
Kombinace s programy z Přírodovědecké fakulty
-
Chemie se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Biologie se zaměřením na vzdělávání – Přírodovědecká fakulta -
Chemie se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání – Přírodovědecká fakulta -
Chemie se zaměřením na vzdělávání, prezenční studium
+ Matematika se zaměřením na vzdělávání – Přírodovědecká fakulta
-
Fyzika se zaměřením na vzdělávání – Přírodovědecká fakulta, prezenční studium
+ Chemie se zaměřením na vzdělávání
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
Sdružené studium
Kombinace s programy z Přírodovědecké fakulty
Informace o studiu
Zajišťuje | Přírodovědecká fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | bakalářský | |
Forma | prezenční | ano |
kombinovaná | ne | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ne |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ano | |
Doba studia | 3 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail
Potřebujete zjistit něco o přijímacím řízení, TSP, termínech nebo máte jinou obecnou otázku?
Napište nám na prihlaska@muni.cz.
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Chemie se zaměřením na vzdělávání? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
doc. Mgr. Marek Nečas, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|