Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy
Navazující magisterské studium v prezenční nebo kombinované formě.
Program je možné studovat jednooborově nebo v kombinaci s jiným programem.
Co se naučíte
Cílem studia oboru Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy je všestranně připravit budoucí středoškolské učitele k plnohodnotnému a kompetentnímu výkonu jejich povolání. To předpokládá jednak upevnění a rozvinutí potřebných znalostí na úrovni praktických jazykových kompetencí, zejména pak jejich prohloubení v oblasti odborné filologické reflexe lingvistických a literárněvědných problémů v širším kulturně-společenském a historickém kontextu. Zároveň jsou zprostředkovány detailní teoretické znalosti a praktické kompetence v pedagogické a didaktické oblasti umožňující efektivní působení absolventa v učitelském povolání. Tyto kompetence jsou zprostředkovány jak pedagogicko-psychologickým základem, tak řadou oborově didaktických předmětů, jež jsou úzce a ústrojně provázány s učitelskou praxí. Dotace oborově didaktických předmětů a praxí je účelně odstupňována dle forem studia; jednooborové studium vyžaduje ve srovnání s dvouoborovým studiem (hlavním i vedlejším) dvojnásobnou dotaci oborově didaktických předmětů i praxí.
Praxe
Praxe tvoří významnou součást studia učitelství. Jsou zastoupeny ve všech programech studia, v completu v dvojnásobné dotaci. Součástí praxe je i reciproční forma dalšího vzdělávání, během níž jsou studenti učitelství i vyučující ze středních škol zapojeni do blokových seminářů moderních vyučovacích technologií.
Konkrétně jsou praxe strukturovány tak, že ve sdruženém studiu probíhá během prvního semestru studia praxe průběžná (propedeutika a náslech). Tato praxe se koná souběžně s propedeutickým předmětem oborové didaktiky (Didaktika – pozorování). Student si vybere školu z nabídky sítě škol, s nimiž Ústav germanistiky spolupracuje. Školu kontaktuje, sestaví podrobný plán praxe. Vypracuje dotazník, který reflektuje poznatky z předcházejícího semináře k oborové didaktice. Absolvuje náslechy v požadovaném rozsahu, náslechy reflektuje společně se středoškolským učitelem, provádí písemnou evaluaci náslechu. Společně s oborovým didaktikem student absolvuje krátkou simulaci výuky v požadované délce, jež reflektuje zprávu z praxe náslechové.
V dalším semestru, souběžně s obsahově provázaným oborově didaktickým předmětem Didaktika – metodologie, student pokračuje druhou částí praxe (Praxe souvislá). Student nejprve absolvuje ve spolupráci s oborovým didaktikem krátkou simulaci výuky v požadované délce, jež reflektuje zprávu z první náslechové praxe. Tato simulace je skupinově analyzována. Následuje praxe na zvolené škole v požadovaném rozsahu. Zprávu o ní prochází student s oborovým didaktikem i středoškolským učitelem. Student předkládá závěrečnou reflexi výuky v písemné podobě. Součástí praxe je v témže semestru společná aktivita studenta, oborového didaktika i středoškolského vyučujícího na blokovém semináři k využití moderních technologií ve výuce, jejíž zhodnocení je součástí předkládané závěrečné reflexe.
Studenti jednooborového studia pokračují v praxi ještě i ve třetím a čtvrtém semestru dvousemestrálním kurzem Komplexní praxe (jednooborová). Obsahuje další hodiny praxe na zvolené škole v požadovaném rozsahu. Student předkládá závěrečnou reflexi výuky v písemné podobě. Součástí praxe v témže semestru je společná aktivita studenta, oborového didaktika i středoškolského učitele na blokovém semináři k využití moderních technologií ve výuce. Těžiskem je v těchto semestrech krom přímé praxe i tvorba výukového materiálu, využitelného v moderní distanční výuce, jež využívá výhod moderních technologií. Tento materiál je součástí výuky v otevřeném moodlovém prostředí středních škol, jíž se student účastní v roli vyučujících, mentorů a tutorů. Student tedy aplikuje znalosti moderních technologií ve vlastní praxi, odučené na institucích, jež participují na stážích.
Uplatnění absolventů
Absolventi oboru nacházejí uplatnění na středních školách různého typu a zaměření, na nichž se vyučuje němčina jako cizí jazyk, a také na speciálních jazykových školách.
Mohou rovněž působit v povoláních vyžadujících samostatnou tvůrčí práci a kultivovaný jazykový projev.
Podmínky přijetí
Údaje z předchozího přijímacího řízení (přihlášky 1. 1. – 30. 4. 2024)
Termín pro podání přihlášky: 1. leden – 30. duben
Komu je program určen: Program je určen absolventům bakalářského studia stejného nebo příbuzného studijního oboru / programu (příbuznost bude posouzena na základě přihlášky ke studiu).
Předmět oborové přijímací zkoušky: motivační dopis a ústní pohovor. Motivační dopis v německém jazyce vložte přímo do své e-přihlášky (rubrika "Dokumenty"). Konečný termín je 1. 6. Žádáme uchazeče a uchazečky, aby v motivačním dopise uvedli své celé jméno a číslo přihlášky.
Web Ústavu germanistiky, nordistiky a nederlandistiky.
Obecné informace k průběhu přijímacího řízení do navazujících magisterských programů na FF MU naleznete zde. Dokumenty k aktuálnímu přijímacímu řízení jsou vedeny v Materiálech pro uchazeče.
Kritéria hodnocení
Hranice úspěšnosti: 50 bodů (maximální počet bodů 100).
Možnosti studia
Jednooborové studium
Studium, ve kterém má student předem jasně definovaný seznam povinných předmětů. Ty si zpravidla doplní z široké nabídky povinně volitelných a volitelných předmětů. Vybranému vědnímu oboru se pak věnuje naplno.
-
Prezenční studium v češtině
Co se naučíte -
Kombinované studium v češtině
Co se naučíte
Sdružené studium
V rámci sdruženého studia má uchazeč na magisterském stupni možnost věnovat hlavní část studia (80 kreditů) jednomu studijnímu programu, který si doplní dalším – tzv. vedlejším (40 kreditů). Student se zapisuje do studijního programu, ve kterém absolvuje hlavní studium, na vysokoškolském diplomu má potom programy uvedeny oba dva.
Kombinace s programy z Filozofické fakulty
-
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta -
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta -
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství estetické výchovy pro střední školy – Filozofická fakulta -
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta -
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství historie pro střední školy – Filozofická fakulta -
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta -
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta -
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta -
Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy, prezenční studium
+ Učitelství základů společenských věd pro střední školy – Filozofická fakulta
-
Učitelství základů společenských věd pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy -
Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy -
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy -
Učitelství španělského jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy -
Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy -
Učitelství historie pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy -
Učitelství estetické výchovy pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy -
Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy -
Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy – Filozofická fakulta, prezenční studium
+ Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy
Předměty – příklad průchodu studiem
Jak může vypadat vaše studium:
Jednooborové studium
Sdružené studium
Kombinace s programy z Filozofické fakulty
Informace o studiu
Zajišťuje | Filozofická fakulta | |
---|---|---|
Typ studia | magisterský navazující na bakalářský | |
Forma | prezenční | ano |
kombinovaná | ano | |
distanční | ne | |
Možnosti studia | jednooborově | ano |
jednooborově se specializací | ne | |
v kombinaci s jiným programem | ano | |
Doba studia | 2 roky | |
Vyučovací jazyk | čeština | |
Bodové hranice a počty přijatých z minulých let |
Váháte?
Máte otázku?
Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity
Diskusní fórum MUNINebo nám pošlete e-mail
Potřebujete zjistit něco o přijímacím řízení, TSP, termínech nebo máte jinou obecnou otázku?
Napište nám na prihlaska@muni.cz.
Zajímá vás obsah a podmínky studia programu Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy? Zeptejte se přímo konzultanta programu:
doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Konzultant programu
e‑mail: |
---|