Project information
Výzkumná šetření zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny
(ROMCIZ)
- Project Identification
- MUNI/A/0741/2012
- Project Period
- 1/2013 - 12/2013
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Category A
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
Cílem projektu je integrovat výzkumná témata doktorských a navazujících magisterských studentů do výzkumných oblastí, kterými se zabývá tým výzkumných pracovníků v prostředí katedry sociální pedagogiky. Projekt vytváří podmínky pro realizaci dílčích výzkumných šetření, především sběr, analýzu a interpretaci dat, které prohlubují oblasti sociální pedagiky a dalších disciplín, které se podílí na přípravě a vzdělávání pedagogických pracovníků a dalších odborníků směřujících do pomáhajích profesí. Společným tématem je sociální znevýhodnění jedinců a skupin a jeho dopad do procesu edukace, diagnostiky, evaluace, sebehodnocení apod., přičemž příčinou nerovného postavení specifických skupin není pouze nízký ekonomický standard, ale především kulturní a jazyková specifika, problematika sociálně patologických jevů, problematika specifických hodnot a prekonceptů apod. Cílem projektu je mimo jiné popsat a vysvětlit diverzitu školního prostředí, kulturu uznání v prostředí školy a proces inkluze ve vztahu k oblastem sociální pedagogiky a pedagogiky volného času, jako významného prvku v oblasti prevence sociálně patologických jevů. Výstupem budou přehledové a komparativní studie, výzkumné zprávy, kapitoly v monografiích a odborné texty v recenzovaných periodikách, které budou vznikat v gesci školitelů, konzultantů a členů řešitelského týmu. Výzkumná paradigmata budou utvářena kvalitativními i kvantitativními výzkumnými designy a sběry Analýzy a interpretace bude probíhat prostřednictvím adekvátních metod zohledňující specifika sociálních jevů (fenomenologická strategie, zakotvená teorie, IPA, sémantické metody, obsahové analýzy popř. analýzy diskursu apod.).
Publications
Total number of publications: 16
2014
-
Aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách jako součást přípravy učitele
Year: 2014, type:
-
Sociální pedagog do škol (?)
Year: 2014, type: Popularization text
-
Workhop multikulturních lekcí v prostředí školy s využitím dramatické výchovy
Year: 2014, type: Workshop
-
Workshop Multikulturní výchova v prostředí, práce s diverzitou
Year: 2014, type: Workshop
-
Workshop Multikulturní výchova ve škole, práce se školními kolektivy
Year: 2014, type: Workshop
2013
-
Bezdomovci. Zasluhují naši pozornost?
Year: 2013, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Bezdomovci. Zasluhují naši pozornost?
Prevence sociálních deviací - přaní, naděje a realita, year: 2013
-
Interpretativní fenomenologická analýza (IPA)
Výzkumné metody v pedagogické praxi, edition: Vyd. 1, year: 2013, number of pages: 12 s.
-
MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
Výzkumné metody v pedagogické praxi, edition: Vyd. 1., year: 2013, number of pages: 19 s.
-
Projekty sčítání bezdomovců - inspirace využívání statistických údajů v práci a odborné diskusi sociálních kurátorů
Year: 2013, type: Appeared in Conference without Proceedings