Project information
Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
- Project Identification
- GA17-16195S
- Project Period
- 1/2017 - 12/2019
- Investor / Pogramme / Project type
-
Czech Science Foundation
- Standard Projects
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
Cílem projektu je kontrastivní analýza přesvědčovacích strategií a lingvistických realizací persvaze ve specializovaných diskurzech (akademickém, obchodním, technickém a religiózním) v angličtině a češtině, které se v podmínkách globalizace dynamicky vyvíjejí a nebyly dosud studovány kontrastivně. S využitím pohledů sociolingvistiky, kontrastivní rétoriky a diskurzní analýzy budou popsány, klasifikovány a porovnány kontextové a na posluchače zaměřené rétorické strategie a lingvistické prostředky persvaze. Výzkum se zaměří na identifikaci univerzálních rysů přesvědčovacího jazyka, vysvětlení vlivu kontextových a žánrových faktorů na rozdíly ve vybraných anglických a českých specializovaných diskurzech a na analýzu sociálních a jazykových příčin mezikulturních rozdílů v realizaci persvaze. Výsledky projektu (série článků a monografie) přispějí k prohloubení chápání současného vývoje persvazivní komunikace ve specializovaných oblastech s možnou aplikací v oblasti vzdělávání a komunikace.
Publications
Total number of publications: 33
2021
-
Engaging with the reader in research articles in English: Variation across disciplines and linguacultural backgrounds
English for Specific Purposes, year: 2021, volume: 63, edition: July 2021, DOI
2020
-
Persuasion in Specialised Discourses
Year: 2020, edition: Vyd. 1, number of pages: 354 s.
2019
-
Credibility-boosting devices in corporate annual reports
Brno Studies in English, year: 2019, volume: 45, edition: 2, DOI
-
Cross-cultural variation in the expression of persuasive power in the genre of technical manuals: The case of directives
Discourse and Interaction, year: 2019, volume: 12, edition: 1, DOI
-
Discourse expectations concerning lexical means and syntactic structures in corporate annual reports
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Discourse expectations concerning lexical means and syntactic structures in corporate annual reports
Year: 2019, type: Conference abstract
-
Enhancing credibility: persuasive strategies in sermon titles and openings
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Enhancing persuasion in sermon conclusions through fear induction
Silesian Studies in English 2018: Proceedings of the 5th International Conference of English and American Studies., year: 2019
-
Modes of persuasion in corporate annual reports: interplay of ethos, logos and pathos
Dimensions of institutional communicative space, year: 2019
-
The role of metadiscourse markers in technical manuals
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings