Project information
Kreativní a smart města: strategie a nástroje udržitelného rozvoje (specifický výzkum - KRES)

Project Identification
MUNI/A/1137/2018
Project Period
1/2019 - 12/2019
Investor / Pogramme / Project type
Masaryk University
MU Faculty or unit
Faculty of Economics and Administration

V souvislosti s rozvojem společnosti, měnícím se demografickým a ekonomickým prostředím umocněným procesem globalizace, internacionalizace a rozvojem informačních a telekomunikačních technologií (digitalizace) se dostává do popředí koncept tzv. kreativních a chytrých (dále „smart“) měst a jejich udržitelný rozvoj. Kreativní ekonomiku lze považovat za nový typ konkurenční výhody přispívající k rozvoji území. Růst v kreativních oblastech dále přispívá k tvorbě nových pracovních míst, ekonomickému růstu a vyšší konkurenceschopnosti. Úloha kreativity v pokroku zemí, regionů či měst je proto nepochybná.
Stimulovat rozvoj udržitelné kreativní ekonomiky lze prostřednictvím strategií a nástrojů rozvoje kreativního prostředí měst. Cílem projektu je tyto strategie a nástroje analyzovat a prostřednictvím případových studií přenést příklady z dobré praxe z vyspělých i postsocialistických zemí střední Evropy (best practices) na území České republiky, kde je povědomí o důležitosti a přínosech problematiky stále na nízké úrovni. To dokládá mj. i neexistence jednotné koncepce či přístupu k vlastnímu mapování a monitoringu. Za nejvýznamnější ekonomické a institucionální nástroje nástroje, používané veřejným i privátním sektorem, považujeme kreativní centra, huby, inkubátory či klastry.
Projekt bude do značné míry tematicky navazovat na předchozí projekt specifického výzkumu „Města, obce, regiony: řízení, procesy a interakce v teorii a praxi"(MUNI/A/0994/2017), resp. jej prohloubí o další teoretickou, empirickou a aplikační rovinu. V teoretické rovině napomůže ke sjednocení prozatím nejednotné terminologie, modelů či teorií. Empirická a aplikační rovina se bude odvíjet od výzkumů a šetření v kreativních městech České republiky s reálným výhledem finálních výsledků v roce řešení projektu (2019).

Publications

Total number of publications: 9


You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

More info

By clicking “Accept Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. Cookie Settings

Necessary Only Accept Cookies