Project information
Zavedení postgraduálního studia Aplikované behaviorální analýzy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity pro využití k práci s dětmi s poruchou autistického spektra III.
- Project Identification
- 0249/2018
- Project Period
- 4/2018 - 12/2018
- Investor / Pogramme / Project type
-
Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
- Educational Policy Fund - Indicator F
- MU Faculty or unit
- Faculty of Education
Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) vychází z principů učení a chování – behaviorismu. Zabývá se funkčním vztahem mezi prostředím a lidským chováním. Na základě podrobné analýzy zjišťuje, proč určité chování vzniká a jak je možné jej modifikovat. Pomocí metodologie ABA se následně eliminuje nežádoucí chování, děti se učí novým dovednostem každodenního života, posiluje se adaptace, sebeobsluha, zlepšuje komunikace a sociální interakce. Přestože se jedná o jednu z nejúčinnějších metod učení u žáků s poruchami autistického spektra (PAS) a dalšími speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), není v současnosti v ČR používána a neexistuje ani systém vysokoškolské přípravy odborníků, kteří by metodami ABA působili ve školách, školských zařízeních, při logopedické intervenci, v rámci rané péče a dalších organizacích poskytujících podporu dětem s PAS a jinými neurovývojovými poruchami. Mimořádné projektové finanční prostředky budou využity na aktivity směřující k vybudování uceleného systému postgraduálního vzdělávání v ABA formou celoživotního vzdělávání (CŽV), včetně supervidované praxe, tak aby byly pokryty potřeby raného učení osob s PAS a jiných SVP. Teoretická část studia bude zahrnovat 270 hodin přímé výuky a praktická část 1 500 hodin praxe se supervizí. Bez podpory projektu MŠMT by nebylo možné systém vybudovat z prostředků VŠ či plateb studentů a pedagogických pracovníků.
Publications
Total number of publications: 11
2020
-
An analysis of determinants of psycho-educational assessment for learners with learning disabilities in Brno, Czech Republic
Journal of Exceptional People, year: 2020, volume: 16, edition: 1
2019
-
Aplikovaná behaviorální analýza při terapii neurovývojových poruch – příklady a zkušenosti z Institutu inkluzivního vzdělávání PdF MU
Year: 2019, type: Popularization text
-
Applied Behavior Analysis in the Czech Republic: Strides Made and Progress Needed
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Ovlivnění chování dítěte při využití aplikované behaviorální analýzy
Year: 2019, type:
-
Profesní vzdělávání behaviorálních analytiků: využití metody behavioral skills training
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Screening, diagnostika a terapie autismu v ČR: Možnosti speciálně pedagogické intervence
Year: 2019, type:
-
The Impact of an Applied Behavioral Skills Training Workshop Series on the Behavior Analytic Practices of Emerging Practitioners in the Czech Republic
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
The Shared Struggles of Behavior Analysts Across the Globe: Practices of Dissemination in the Czech Republic and Australia
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Včasná intenzivní behaviorální intervence u dětí s autismem: chybějící dílek puzzle
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
2018
-
Behavior Analyst in the Czech Republic
Year: 2018, type: Appeared in Conference without Proceedings