Project information
Role rodičů a dalších pečovatelů při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami
- Project Identification
- MUNI/A/1457/2020
- Project Period
- 1/2021 - 12/2021
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Specific research - support for student projects
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Education
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
- PhDr. Mgr. et Mgr. Dana Dlouhá, Ph.D.
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková
- Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D.
- Mgr. Zuzana Maštenová
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.
- Mgr. David Solnička
- Mgr. Vendula Sunková
- Mgr. Bc. Tullia Sychra Reucci
- Mgr. Zuzana Szabó Lenhartová
- PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Projekt představuje podrobnější rozpracování otázek týkajících se včasné intervence (podpory učení a předcházení problémovému chování) u předškolních a mladších školních dětí s poruchami autistického spektra (PAS) a jinými neurovývojovými poruchami. Každy' rok se v ČR narodí okolo 1000-2000 dětí s PAS. V roce 2016 došlo k novelizaci vyhlášky č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost (PLDD), která zavedla jako součást všeobecné preventivní prohlídky v 18 měsících věku dítěte také provedení vyšetření za účelem včasné diagnostiky PAS. Účelem screeningu je odeslání pozitivně zachycených dětí k diferenciální diagnostice na specializovaném pracovišti a zahájení cílené speciálněpedagogické, logopedické a behaviorálně analytické intervence. Hlavním cílem projektu je najít vhodné metody a formy poradenství, vzdělávání a rané intervence, které by mohli provádět rodiče a další pečovatelé dětí a žáků s PAS v domácím prostředí ve spolupráci s odbornými pracovníky s podporou e-learningu a setkávání v online prostředí. Dalším cílem projektu je hlouběji propracovat výzkumné techniky a metody vintrosubjektového experimentálního designu (Single-case experimental design), který se jeví jako vhodný pro výzkumné uchopení dané problematiky. Projekt je směřován jak do základního výzkumu (metodologického) tak do aplikace v rámci kvantitativního výzkumu u konkrétní cílové skupiny - rodiče a pečovatelé dětí s PAS. Výsledky projektu budou publikovány v odborných časopisech a prezentovány na konferencích.
Publications
Total number of publications: 12
2021
-
A Review of the Components, Outcomes, and Cultural Responsiveness of the Pyramidal Parent Training Literature
Child & Family Behavior Therapy, year: 2021, volume: 43, edition: 2, DOI
-
Being the Change That You Want to See: Using Behavior-Analytic Strategies in Preservice Teacher Training to Support Inclusive Learning in the Czech Republic
Behavior and Social Issues, year: 2021, volume: 30, edition: 1, DOI
-
Cesta k diagnóze: příběhy rodin dětí s poruchou autistického spektra
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Demand Fading as a Treatment for Escape-maintained Problem Behavior in a Child with Autism
EduPort Education Support Journal, year: 2021, volume: 5, edition: 2, DOI
-
EXPLORING OPTIONS FOR TARGETING SOCIAL SKILLS USING BEHAVIOR ANALYSIS
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis
Journal of Exceptional People, year: 2021, volume: 10, edition: 18
-
Jak provést experiment, když máme jen jednoho účastníka výzkumu? aneb Sigle Case Experimental Design v aplikovaném pedagogickém výzkumu
Year: 2021, type:
-
Model poskytovania behaviorálnej intervencie so zameraním na školenie a supervíziu rodičov detí s PAS
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Podpora rodičů dětí s neurovývojovým postižením prostřednictvím e-learningu
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Quo vadis, ABA?
Year: 2021, type: Appeared in Conference without Proceedings